طوفان های گرد و غبار مریخ

اثر طوفان های مریخی

طوفان های گرد و غبار مریخ

طوفان های گرد و غبار مریخ

طوفان های گرد و غبار مریخ ممکن است باعث ایجاد “نور زودیاک” مرموز در آسمان شب زمین شوند.برای مطالعه کامل مقاله مربوط به طوفان ها گرد و غبار در مریخ تا انتهای مطلب با مجله آندرومدا مگ همراه باشید.

فضاپیمای جونو ناسا ذرات بین سیاره ای را کشف کرده است که نشان می دهد طوفان های مریخی منظومه شمسی را با گرد و غبار پر می کند و باعث می شود یک نور مبهم عجیب معروف به نور زودیاک از زمین مشاهده شود.

نور زودیاک یک ستون نور ضعیف است که پس از غروب و قبل از طلوع از افق گسترش می یابد. درخششان بودن آن ناشی از نور خورشید است که توسط ابر سیاره ای از ذرات ریز گرد و غبار به دور خورشید پراکنده شده و به سمت زمین منعکس می شود. در اصل ، اعتقاد بر این بود که ذرات گرد و غبار بقایای سیارک ها یا دنباله دارهایی هستند که از منظومه شمسی داخلی عبور می کنند. با این حال ، اطلاعات جدید ماموریت فضا پیمای جونوی ناسا به مشتری نشان می دهد که این ذرات از طوفان های گرد و غبار جهانی از مریخ خارج می شوند.

جونو در سال 2011 از مسیری حرکت کرد که آن را به کمربند سیارک بین مریخ و مشتری می رساند، قبل از اینکه برای کمک جاذبه به دور مریخ بچرخد، که به فضاپیما برای رسیدن به مدار مشتری در سال 2016 نیاز بسیار زیادی داشت. در طول مسیر، جونو از میان ابر غباری که گمان می رود باعث ایجاد نور زودیاک می شود پرواز کرد و بارها توسط دانه های ریز گرد و غبار تحت تأثیر قرار گرفت. بر اساس بیانیه ناسا، این تأثیرات توسط دوربین های فضاپیما ضبط شده است که قطعات ناآشنای کیهانی را شناسایی کرده است – خرده ریزهایی که توسط صفحات خورشیدی جونو برداشته شده و ذرات گرد و غبار در طی مسافتی حدود 10 هزار مایل (یا 16000 کیلومتر) در ساعت حرکت کرده اند. ما فکر کردیم ، “چیزی واقعاً اشتباه است” ، جان لیف یورگنسن ، نویسنده اصلی این تحقیق و استاد دانشگاه فنی دانمارک ، در بیانیه گفت: “تصاویر به نظر می رسید کسی در حال لرزیدن یک سفره غبارآلود از پنجره خود است. ”

محققان با استفاده از تصاویر جونو ، اندازه و سرعت آشکار بقایای کیهانی را محاسبه کردند. این مطالعه نشان می دهد که بیشترین تأثیرات گرد و غبار بین زمین و کمربند سیارک رخ داده است. با این حال، بخش های خورشیدی جونو در اثر این آسیب ها آسیب ندیدند.

جک کانرنی ، یکی از نویسندگان این تحقیق و معاون اصلی تحقیقات جونو ، در بیانیه گفت: “حتی اگر ما در مورد اجسامی  تحقیق میکنیم  که فقط کمی جرم دارند ، آنها  دردسته متوسط منابع تحقیقاتی ما قرار دارند.” “هر قطعه ازبخش های مربوطه را که ردیابی کردیم ، تأثیر یک ذره گرد و غبار بین سیاره ای را ثبت می کند و به ما امکان می دهد توزیع گرد و غبار را در طول مسیر جونو جمع کنیم.”

محققان تخمین می زنند که دیسک غلیظ گرد و غبار از زمین – که گرانش آن ذرات موجود در مجاورت آن را می مکد تا آن سوی مریخ گسترش می یابد ، جایی که تأثیر جاذبه مشتری به عنوان سدی عمل می کند و از مسافرت ذرات گرد و غبار به اعماق فضا جلوگیری می کند. این پدیده که به عنوان رزونانس مداری شناخته می شود، همچنین مانع از ورود گرد و غبار ناشی از فضای عمیق به منظومه شمسی می شود، که به کم شدن منبع ابر گرد و غبار که باعث ایجاد نور زودیاک می شود ، کمک می کند.

علاوه بر این ، تأثیر سد جاذبه مشتری همچنین نشان می دهد که ذرات گرد و غبار در یک مدار تقریباً مدور به دور خورشید قرار دارند. بنابراین ، محققان معتقدند سیاره سرخ منبع غبار بین سیاره ای است، با توجه به مریخ – خنک ترین سیاره ای که می شناسیم – همچنین مدار تقریبا دایره ای دارد و درون دیسک غبارآلود قرار دارد.

محققان با استفاده از مدل های رایانه ای ، توزیع ابر گرد و غبار را برای شبیه سازی نحوه انعکاس نور توسط ذرات بین سیاره ای نقشه برداری کردند. هنگام فاکتورگیری در عناصر مداری مریخ، مدل ها همان الگوی نور زودیاک را که از زمین دیده می شود ، پیش بینی کردند.

در حالی که این مدل ها به شناسایی منشا ذرات گرد و غبار و همچنین چگونگی چرخش ذرات در منظومه شمسی کمک کرده اند، اما برای درک چگونگی فرار گرد و غبار از گرانش مریخ ، تحقیقات بیشتری لازم است. بر اساس این بیانیه، نقشه برداری از توزیع و تراکم این گرد و غبار بین سیاره ای به محافظت از ماموریت های فضاپیمای آینده کمک می کند.

یافته های آنها در تاریخ 9 مارس در Journal of Geophysical Research: Planets منتشر شد.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.