فراتر از جهان هستی چه چیزهایی می تواند وجود داشته باشد؟

آنسوی کیهان چیست

فراتر از جهان هستی چه چیزهایی می تواند وجود داشته باشد؟

فراتر از جهان هستی چه چیزهایی می تواند وجود داشته باشد؟

همواره سوالی وجود داشته که آیا چیزی فراتر از جهان هستی می تواند وجود داشته باشد؟ وسعت جهان و کیهان چقدر است و در پس عالم چه چیزی قرار دارد؟ تمام این موارد سوالاتی است که در این مقاله قصد داریم تا به صورت کامل آن ها را مورد بررسی قرار دهیم، پس تا انتهای مقاله با مجله آندرومدا مگ همراه باشید.

آیا چیزی فراتر از جهان هستی وجود دارد؟

این یکی از جذاب ترین سوالاتی است که احتمالاً می توانید بپرسید ، سوالی که بشریت از ابتدای زمان تاکنون می پرسد: چه چیزی فراتر از محدودیت های شناخته شده است؟ چه نقشه هایی از جهان وجود دارد؟ نسخه نهایی این سوال این است که چه چیزی خارج از مرز جهان است؟ پاسخ این است خوب، پیچیده است.

برای پاسخ به این سوال که خارج از جهان چیست ، ابتدا باید دقیقاً منظور از “جهان” را تعریف کنیم. اگر این را به معنای واقعی کلمه همه چیزهایی که احتمالاً می توانند در همه مکان و زمان وجود داشته باشند ، در نظر بگیرید ، پس چیزی خارج از جهان وجود ندارد. حتی اگر تصور کنید که جهان دارای اندازه محدودی است ، و چیزی خارج از آن حجم را تصور کنید ، پس هر آنچه در خارج است نیز باید در جهان گنجانده شود.

حتی اگر جهان یک خلابی شکل ، و بدون نام از هیچ چیز باشد باز هم یک چیز است و در لیست “همه چیزها” شمرده می شود و از این رو طبق تعریف بخشی از جهان است. اگر اندازه جهان بی نهایت باشد واقعاً نیازی نیست نگران این معما باشید. جهان ، با وجود تمام آنچه که وجود دارد ، بی نهایت بزرگ است و هیچ لبه ای ندارد ، بنابراین هیچ جایی برای گفتگو وجود ندارد.

انحنای هستی

مطمئناً ، یک بخش قابل مشاهده برای جهان وجود دارد. کیهان دارای قدمت زیادی است و نور فقط خیلی سریع حرکت می کند. بنابراین ، در تاریخ جهان ، ما از هر کهکشان نور دریافت نکرده ایم. عرض فعلی جهان قابل مشاهده حدود 90 میلیارد سال نوری است. و احتمالاً ، فراتر از این مرز ، یک دسته ستاره و کهکشان تصادفی دیگر وجود دارد.

مسئله ای در مورد پرسپکتیو

وقتی جهان را تصور می کنید ، ممکن است به یک توپ غول پیکر فکر کنید که پر از ستاره ، کهکشان و انواع اشیا اخترفیزیکی جالب است. ممکن است تصور کنید که از بیرون چگونه به نظر می رسد ، مانند اینکه یک فضانورد کره زمین را از مدار مشاهده می کند.

اما جهان برای وجود به چنین دیدگاه بیرونی احتیاج ندارد. جهان به همین سادگی است. تعریف جهانی سه بعدی بدون نیاز به بیرون از آن جهان کاملاً از نظر ریاضی کاملاً سازگار است. هنگامی که جهان را به عنوان یک توپ در وسط هیچ چیز شناور تصور می کنید ، در حال فریب ذهنی با خود هستید که ریاضیات به آن نیازی ندارند.

مسلماً وجود یک جهان محدود که هیچ چیز خارج از آن نباشد غیرممکن به نظر می رسد. و نه حتی “هیچ” به معنای خلا  خالی کاملاً از نظر ریاضی تعریف نشده است. در حقیقت ، پرسیدن “چه چیزی خارج از جهان است؟” مانند این است که بپرسید “رنگ بنفش چه صدایی می دهد؟” این یک سوال بی معنی است زیرا شما سعی دارید دو مفهوم غیر مرتبط را ترکیب کنید.

به خوبی می توان گفت که جهان ما واقعاً ” بخش خارجی دارد. اما باز هم لازم نیست که چنین باشد. در ریاضیات چیزی وجود ندارد که جهان را توصیف کند که خواستار بیرون باشد.

اگر همه اینها پیچیده و گیج کننده به نظر می رسد ، نگران نباشید. هدف اصلی توسعه ریاضیات پیچیده ، داشتن ابزاری است که به ما توانایی مقابله با مفاهیمی فراتر از آنچه تصور می کنیم را می دهد. و این یکی از قدرت های کیهان شناسی مدرن است: به ما اجازه می دهد تا موارد غیر قابل تصور را مطالعه کنیم.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.