حمام کردن در فضا توسط فضانوردان به چه صورت انجام می شود

دوش گرفتن در فضا

حمام کردن در فضا توسط فضانوردان به چه صورت انجام می شود

حمام کردن در فضا توسط فضانوردان به چه صورت انجام می شود

شاید برای شما هم سوال شده باشد که حمام کردن در فضا به چه صورت بوده و فضانوردان چگونه دوش میگیرند، ولی باید بدانیم که کمبود جاذبه باعث می شود آب و صابون به همه چیز بچسبد. برای این که بدانیم فضانوردان در فضا چگونه استحام می کنند تا انتهای مقاله حمام کردن در فضا با مجله آندرومدا مگ همراه باشید.

چگونه فضانوردان در فضا دوش می گیرند

دوش، حمام، شنا اینها همه تجربیاتی است که اکثر ما در کره زمین امری طبیعی می دانیم. هیچ چیز کاملاً مانند تجربه لمس آب خنک  از دوش یا پریدن داخل  استخر در یک روز گرم وجود ندارد. جاذبه چیزی است که همه این تجارب را ممکن می کند و جریان آب را راه می اندازد و ما می توانیم با آن هرکاری بکنیم.

اما همه اینها در فضا تغییر می کند کمبود جاذبه باعث می شود آب و صابون به همه چیز بچسبد.بنابراین چگونه می توان در فضا دوش گرفت ؟ (نکته: تقریباً به راحتی اینجا نیست که روی زمین باشد.)

ماموریت های جمنای و آپولو

در ماموریت های جمنای و آپولو ، ناسا به دنبال ساده ترین راه حل رفت: حمام اسفنجی. فضانوردان خود را با حوله ، صابون و کمی آب تمیز کردند. برخلاف مأموریت های بعدی ، راهی برای صرفه جویی در مصرف آب وجود نداشت. فضانوردان فقط می توانند برای تمیز کردن خود از مقدار محدودی آب استفاده کنند و این بدان معناست که دوباره با بویی کمتر از گل رز به زمین برگردید.

جنیفر لواسور ، متصدی امور اداری در بخش تاریخچه فضایی موزه ، گفت: “فضانوردان مدت زیادی بدون تغییر لباس خود در لباس آنها بودند به طوری که بوی رایحه در آن ماندگار بود.” “این مانند یک سیلی بود به کسانی که هنگام بازگشت از آنها استقبال کردند زیرا رایحه بسیار قوی در آنها وجود داشت.”

دوش گرفتن در Skylab(اسکای لب)

ناسا می خواست Skylab ، اولین ایستگاه فضایی ایالات متحده را بیشتر شبیه خانه احساس کند، خصوصاً به دلیل اینکه فضانوردان برای مدت طولانی در آنجا زندگی می کنند. اگرچه طراحان مجبور بودند تجهیزات را در یک فضای بسیار محدود اضافه کنند ، آنها توالت ، یک مکان ورزشی و دوش را اضافه کردند.

فضانوردان در یک بخش لوله مانند، دوش های طاقت فرسایی گرفتند. فضانوردان برای اطمینان از دور ماندن از موارد مزاحم پاهای خود را در پایه های دوش در پایه دوش قرار دادند. سپس آنها یک بطری قابل حمل آب تحت فشار را به سقف متصل کردند ، که به یک شلنگ و دوش متصل می شود.

سپس فضانوردان یک دیوار دوش ضد آتش ، استوانه ای شکل از کف بالا کشیدند و آن را به سقف متصل کردند. بعد دوش گرفتند! آنها صابون مایع را در سراسر خود کف کرده و از طریق دوش دکمه ای آب پاشیدند. سپس آنها باید لجن و آب را در سطل جمع آوری مکش کنند. آب سرگردان می تواند خطرات الکترونیکی و ابزارهای ایستگاه فضایی را تهدید کند.

ناسا کاملاً آب و صابون مایع را روی Skylab جیره بندی کرد مقاله ای در نیویورک تایمز گفت که به هر فضانورد در هر دوش تقریباً 6 پیمانه آب داده می شود

از ابتدا تا انتها ، دوش گرفتن روی Skylab به طور متوسط بیش از دو ساعت طول کشید.

برخی از فضانوردان فکر می کردند این روند ناخوشایند است. دیگران دوست داشتند در فضا از آسایش زمین برخوردار باشند. اولین فضانوردی که از دوش استفاده کرد ، پل ویتز ، گزارش داد: “استفاده از آن مقدار بسیار طولانی تری از آنچه انتظار داشتید طول کشید ، اما بیرون آمدید و بوی خوبی داشتید.”

دوش گرفتن در شاتل و ایستگاه فضایی بین المللی

در شاتل فضایی و ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) ، فضانوردان به روش “به سبک قدیمی” و راهی برای دوش گرفتن در فضا می باشد . در ISS ، فضانوردان دوش نمی گیرند بلکه از صابون مایع ، آب و شامپوی بدون آبکشی استفاده می کنند. آنها صابون مایع و آب را از کیسه های روی پوست خود می فشردند. سپس از صابون بدون آبکشی با کمی آب برای تمیز کردن موهای خود استفاده می کنند. آنها برای پاک کردن آب اضافی از حوله استفاده می کنند. یک سیستم جریان هوا در نزدیکی به سرعت آب اضافی را تبخیر می کند.

چگونه آنها همیشه آب کافی برای دوش گرفتن دارند؟ چون قطره های آب هدر نمی رود. آب موجود در ISS دائماً در حال بازیافت است. منابع آب مانند رطوبت نفس اعضای خدمه یا حتی ادرار آنها از طریق فیلتر تصفیه می شود، بنابراین می توان بارها و بارها از آن استفاده کرد.

لواسور گفت ، استحمام اسفنجی فضانوردان نه تنها ساده تر است بلکه مقرون به صرفه است.

وی گفت: “اگر راه حلی وجود داشت که در حال حاضر جواب می داد ، راحت تر بود که با این راه حل موجود روبرو می شد تا اینکه پول زیادی را صرف چیزی کرد که صرف هزینه بیشتری می شد ، فضای بیشتری را اشغال می کرد و سنگین تر بود.”

لواسور همچنین اشاره کرد که بسیاری از فضانوردان هنگام ورود به ISS می گویند بوی خاصی به ایستگاه می رسد. وی گفت: “این بوی زنده را دارد.”

آیا حمام کردن در فضا را انجام می دهید؟

نبوغ انسانی ما را به فضا رسانده است ، و حتی این امکان را برای ما فراهم می کند تا آب را به طور موثر در ISS ذخیره کنیم. اما آیا قابل تحمل است؟ فضانورد مایک هاپکینز که از سپتامبر 2013 تا مارس 2014 در ISS مستقر بود ، به آتلانتیک گفت که هنگام ورزش در فضا ، دوش گرفتن  را از دست می دهد. “در آنجا ، عرق بدنتان  به شما می چسبد – شما روی بازوها ، سر خود ، دور چشم خود غده های  عرق دارید. هر چند وقت یکبار یک کره از آن پرواز خواهد کرد. ”

هاپکینز تنها کسی نبود که ممکن بود کمبود آب داشته باشد . بسیاری از فضانوردان هنگام بازگشت به زمین فقط دلیل بازگشتشان کمبود آب بود ، زیرا آب ، که در فضا بسیار آنها کمبود آب را داشتند و وقتی به زمین برگشت برای اینکه حسش ارضا شود داخل یک استخر شنا پرید.

لواسور گفت: “این به آنها احساس جاذبه فوری می دهد ، اصل جاذبه ای که در ایستگاه فضایی ندارند.”

حالا ، از شما بشنویم: آیا می توانید چندین ماه بدون دوش مستقیم زندگی کنید تا زندگی و کار در فضا را تجربه کنید؟

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.