پان قمر زحل چه خصوصیاتی دارد

آشنای با پن

پان قمر زحل چه خصوصیاتی دارد

پان قمر زحل چه خصوصیاتی دارد؟

پان قمر زحل کوچکترین قمری است که به نام خدای چوپانان یونان نام گذاری شده است این قمر در شکافی به نام Encke Gap در قسمت A حلقه زحل واقع است و جز بیرونی ترین حلقه های اصلی این سیاره می باشد. برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

و بر اساس مشاهدات وویجر قمر پان مطابق با اثر گرانشی که دارد درتس در سر جایش قرار گرفته است البته یک سری تصاویر توسط مارک شوالتر ستاره شناس آمریکایی از طریق طریق وویجر 2 را که از زحل گرفته است را در دهه 90 به عموم نشان داد.

وقتی که فضای پیمای کاسینی در فاصله 25000 کیلومتری پان بوده توانست دو تصیور از پان در 7 مارس 2017 ضبط نماید. البته پان با شعاع متوسط 14 کیلومتر دارای شکل بسیار عجیبی می باشد که بیشتر شبیه بشقاب پرنده یا پاستای بالشتی راویولی می باشد. البته مقدار چگالی پان حدود 0.43 ± 0.15 گرم بر سانتی متر مکعب تخمین زده شده است و برای چنین جسم یخی این مقدار بسیار کم می باشد و از آنجا که حلقه های زحل تقریبا مسطح هستند و محور عمودی پان عموما عمود بر حلقه زحل است پس مواد های داخل حلقه زحل ممکن است توسط پان  جمع آوری گردند  تا یک برجستگی استوایی مشخص  توسط پان تشکیل شود. البته وجود چندین حلقه جزیی در بخش Encke Gap نشان میدهد که عملکرد پان ادامه دار می باشد. مدلهای فعلی نیز نشان میدهد که پان در ابتدا نسبت به قسمت مرکزی در تصاویر موجود متصل است و با جذب مواد داخل حلقه زحل به هر طرف شکاف مورد نظر را برای خودش ایجاد نموده و حتی آن شکاف را به میزانی بیشتر هم میکند.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.