ستارگان دوتایی در علم ستاره شناسی چه می باشند؟

ستاره های جفت

ستارگان دو تایی در علم ستاره شناسی چه می باشند؟

ستارگان دوتایی در علم ستاره شناسی چه می باشند؟

ستارگان دوتایی یک سری جفت ستاره هستند که در اطراف مرکز ثقل مشترکشان می چرخند البته  شاید نیمی از همه ستارگان کهکشان راه شیری دوتایی و با اعضای پیچیده تر ممکن است باشند.برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

گرچه در بعضی مواقع ستارگان دوتایی را ستارگان دو گانه نیز می نامند اما در بخش دوم بیشتر به ستارگان موجود در آسمان اشاره می شود و بنابراین شامل ستارگانی است که هنگام مشاهد از زمین به یکدیگر نزدیک می شوند اما در واقع فاصله بسیار زیادی نسبت به همدیگر دارند.

اگر بتوانیم تصاویر دو جزیی از یک سیستم ستاره دوتایی را با تلسکوپ از همدیگر جدا کنیم آن را دوتایی بصری نیز میتوانیم بنامیم یعنی این که ستارگانی هستند که اجزای آنها نزدیک به هم اند و از نظر بصری نیز قابل تشخیص نیستند البته در بعضی مواقع با استفاده از طیف سنج به عنوان ستاره دوتایی نیز شناخته می شوند. گاهی اوقات با تغییر در روشنایی ظاهری ستارگان ، ستارگان دوتایی قابل تشخیص هستند البته ستاره تیره نور تر همچنان نور ستاره روشن را مسدود میکند البته برخی از سیستم های ستاره ای اصطلاحا همراهان نامرئی دوتایی هستند و این همراهان  ممکن است از طریق تغییر در حرکات ستارگان مریی در پس زمینه ستارگان دورتر تشخیص داده شوند.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.