برخورد ماهواره ها بر فراز آسمان قطب شمال

اصابت دو ماهواره با یکدیگر

برخورد ماهواره ها بر فراز آسمان قطب شمال

برخورد ماهواره ها بر فراز آسمان قطب شمال

در برخورد ماهواره ها احتمال دارد که دو ماهواره بزرگ با سرعت نسبی 32679 مایل در ساعت (52592 کیلومتر در ساعت) بیش از روز قطب شمال سیبری (9 آوریل) با هم برخورد کنند.برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله آندرومدا مگ همراه باشید.

ممکن است دو ماهواره با سرعت 32000 مایل در ساعت در  قطب شمال با هم برخورد کنند.اتفاقی که 2.1 تن (1900 کیلوگرم) زباله فضایی  را در سطح مختلف پراکنده می کند و فضای مداری زمین را می پوشاند.

نظارت و ردیابی فضایی اتحادیه اروپا (EUSST) اولین بار در روز چهارشنبه (7 آوریل) نسبت به نزدیک شدن این دو ماهواره غیرفعال هشدار داد. سپس در 8 آوریل ، دفتر ردیابی هشدار داد که این دو جسم در فاصله 10 متری از یکدیگر قرار خواهند گرفت و احتمال برخورد 20٪ وجود دارد.

این آژانس در ساعت 4:05 بامداد 9 آوریل در توییتر نوشت: “شبیه سازی های EUSST نشان می دهد که برخورد احتمالی بین دو جسم فضایی بیش از 4 میلیون قطعه ایجاد می کند.” بیش از 400 قطعه حاصل از برخورد بالقوه بزرگتر از 20 سانتی متر می تواند بوجود آید.

LeoLabs ، یک شرکت خصوصی ، در توییتر خود نوشت که تا حد زیادی با هشدار EUSST موافق است. اما خطر برخورد را 2٪ مشخص کرد و فاصله عبور را 144 فوت (44 متر) تخمین زد.

این دو ماهواره در مدار دیگر کار نمی کنند و نمی توانند مدار خود را تغییر دهند ، که در ارتفاع 490 مایل (790 کیلومتر) نیز به هم می رسند.

جاناتان مک داول ، ستاره شناس هاروارد و کارشناس پروازهای فضایی ، در توییتر خود نوشت که بزرگترین دو قطعه  فضایی 1.5 تن (1400 کیلوگرم) جز  موشک شوروی است که برای قرار دادن ماهواره ارتباطی در مدار ماه مه 1981 استفاده می شود. جسم یک ماهواره هواشناسی آمریکایی 1100 پوندی (500 کیلوگرمی) است که به OPS 6182 (DMSP 5D-1 F2) معروف است و در ماه 1978 به فضا پرتاب شد.

در سالهای اخیر با افزایش تعداد ماهواره های موجود در فضا از جمله ماهواره های غیرقابل استفاده و از بین رفته  برخورد زباله های فضایی  تهدیدی فزاینده بوده است. در ژانویه سال 2020 ، دو ماهواره مختلف بدون برخورد به یکدیگر قرار گرفتند. در آن زمان ، منجمان؟ Live Science گزارش کرد که محاسبه می کند که آنها 1 از 20 احتمال برخورد با یکدیگر را دارند.

هرگونه زباله فضایی جدید در فضا همچنین ماهواره های فعال و پروازهای فضایی انسان را تهدید می کند. اجسام در مدار بسیار سریع حرکت می کنند و چندین برابر سرعت یک گلوله  سرعت دارند  و حتی برخورد یک تکه کوچک از زباله فضایی به ماهواره یا فضاپیما  می تواند فاجعه بار باشد.

طبق گفته ناسا ، خطر طولانی مدت این است که با جمع شدن زباله های فضایی در مدار ، تصادفاتی که بقایای بیشتری تولید می کنند بیشتر محتمل است. در برهه ای از زمان ، اگر این مشکل حل و فصل نشود ، می تواند یک “واکنش زنجیره ای” در فضا ایجاد کند که اساساً مدار زمین را برای ماشین آلات فضایی  یا افراد بسیار خطرناک می کند – دسترسی بشر به حتی استفاده از نزدیکترین نقاط فضایی برای آینده قابل پیش بینی نخواهد بود. این پدیده به “سندرم کسلر” معروف است.

طبق EUSST ، این دو جسم یا از کنار هم عبور می کنند یا در ساعت 1:18 بعد از ظهر با هم برخورد می کنند. امروز ET اندکی بعد باید مشخص شود که آیا فاجعه ای رخ خواهد داد یا خیر.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.