زندگینامه سوبر امانیان چاندر اسخار برنده جایزه نوبل

اختر فیزیکدان آمریکایی هندی

زندگینامه سوبر امانیان چاندر اسخار برنده جایزه نوبل

زندگینامه سوبر امانیان چاندر اسخار برنده جایزه نوبل

سوبر امانیان چاندر اسخار که متولد 19 اکتبر 1910 در هند می باشد یک اختر فیزیکدان آمریکایی هندی است گه به کمک ویلیام آلفرد فاولر برنده جایزه نوبل 1983 در زمینه فیزیک شد.برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

علت برنده شدنش انجام یک سری اکتشافات مهم در زمینه تکامل ستارگان پرحجم بود. چاندر اسخار برادرزاده چاندراسخار ونکاتات رامان بود که در سال 1930 برنده جایزه نوبل فیزیک شده بود.

در اوایل دهه 1930 دانشمندان به این نتیجه رسیدند که پس از تبدیل تمام هیدروژن به هلیوم ستاره ها تحت تاثیر گرانشی که دارند کل انرژیشان را از دست میدهند و حالت انقباض پیدا می کنند به این دسته از ستارگان کوتوله سفید می گویند.و انقباض آنها تقریبا به اندازه زمین خواهد  بود و الکترونها و هسته اتم های تشکیل دهنده آنها تا حدی با یک مقدار چگالی فشرده می شوند. چاندر اسخار که حد چاندراسخار را نیز به نام خودش تعیین کرد گفت اگر ستاره ای که جرمش بیش از 1.44 برابر خورشید باشد کوتوله سفید را تشکیل ندهد ولی میتواند به فروپاشی اش ادامه دهد و در یک انفجار ابرنواختری  مقدار گازی که دارد را منفجر می کند و به یک نوترون تبدیل می گردد. چاندر اسخار در سال 1930سفرش را به انگلیس محدود نمود با این حال ایده های او با مخالفت های شدیدی از سوی ستاره شناس انگلیسی به نام آرتور ادینگتون مواجه شد و سالها طول کشید تا ایده اش پذیرفته گردد.

چاندر اسخار به گروه کارکنان دانشگاه شیکاگو و به عنوان استادیار اختر فیزیک در سال 1938 شروع به کار کرد و در سال 1952 درجه اش در دانشگاه ارتقا یافت و در سال 1953 رسما شهروند ایالات متحده شد. همچنین او در زمینه توسعه ریاضیات سیاهچاله فعالیت های زیادی را انجام داد و کار و فعالیت هایش را در زیمینه نظریات مربوط به ریاضی سیاهچاله ها در سال 1983 توصیف کرد

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.