لاپلاس دانشمند و ریاضی دان فرانسوی که بود و چه کرد؟

اثبات منظومه شمسی

لاپلاس دانشمند و ریاضی دان فرانسوی که بود و چه کرد؟

لاپلاس دانشمند و ریاضی دان فرانسوی که بود و چه کرد؟

لاپلاس در 23 مارس 1749 در فرانسه بدنیا آمد او یک ریاضیدان و ستاره شناس و فیزیکدان فرانسوی بود که بیشتر برای انجام تحقیقاتش در زمینه ثبات منظومه شمسی معروف است.

لاپلاس با استفاده از نظریه گرانش اسحاق نیوتون در منظومه شمسی توانست با موفقیت تمام  انحراف سیارات را نسبت به مدارشان محاسبه کند وی یک دیدگاه مفهومی از تغییرات ایجاد شده در منظومه شمسی را بیان نمود  همچنین نشان داد که احتمالاتش بسیار از نظر علمی مفید هستند.

لاپلاس فرزند یک کشاورز بود و اطلاعات زیاد دقیقی هم از زندگی لاپلاس در دست نیست و بعد ها یعنی در سال 1766 وارد دانشگاه شد

در سال 1773 او پروژه اصلی زندگیش یعنی استفاده از گرانش نیتوتون در کل منظومه شمسی را انجام داد  به طوری که به این نتیجه رسید که مدار مشتری به طور مداوم در حال کوچک شدن می باشد  ولی مدار زحل در حال بزرگ شدن می باشد فعل و انفعالات گرانشی در منظومه شمسی آنقدری پیچیده بود که استفاده از راه حل های ریاضی غیر ممکن به نظر میرسید. لاپلاس و آنتوان لاوازیه در سال 1780 با استفاده از سیستمی که اختراع کرده بودند نشان دادند که عمل دم نوعی احتراق است  همچنین ثابت کرد که اثرات گرانشی  نشان میدهند که مدار بعضی سیارات تمایل به کوچک تر شدن دارند.

در طول سال های 1784 تا 1785 لاپلاس بر روی موضوع جاذبه میان کره ها کار میکرد  و مشکل جاذبه آنها را ذرات خارجی ای میدانست که روی سطح کره ها اختلال ایجاد میکنند. لاپلاس همچنین اعلام داشته است که شتاب ماه به خارج از مرکز مدار زمین بستگی دارد  گرچه میانگین حرکت ماه به دور زمین عمدتا به جاذبه کرانشی آنها وابسته است .

لاپلاس همچنین فرضیه مربوط به سحابی ها را ارائه داد و از کاربرد ریاضیات در قوانین گرانشی سخن گفت.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.