اصل همخوانی در فیزیک به چه معناست؟

هماهنگی فیزیک جدید و قدیم

اصل همخوانی در فیزیک به چه معناست؟

اصل همخوانی در فیزیک به چه معناست؟

اصل همخوانی دستورالعملی است که یک سری هماهنگی ها بین فیزیک جدید و فیزیک قدیم یا کلاسیک را انجام میدهد.برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

این اصل در سال 1923 توسط فیزیکدان دانمارکی به نام نیلز بور طراحی شد. این اصل یک منطق فکری است که باعث شده او نظریات مربوط به مدل اتمی خود را توسعه دهد و ساختاری جدید به شکل اولیه مکانیک کوانتوم ببخشد.

در اوایل قرن بیستم فیزیک اتمی دچار غوغا شده بودو نتایج آزمایشی تصویری غیر قابل انکاری از اتم ارائه کرد که عبارتند از: ذرات باردار الکتریکی کوچکی به نام الکترونها که به طور پیوسته در دایره هایی در اطراف هسته با بار مخالف و به صورت متراکم حرکت میکنند.

با این حال این مورد ار نظر قوانین فیزیک کلاسیک غیر ممکن بود، چون گفته میشد که الکترون هایی که در گردش هستند باید انرژی خاصی از خود تابش کنند و با هسته اتم پیوند خورده باشند. اما اتم ها به دریج انرژی خودشان را از دست نمیدهند و فرو می ریزند.

بور و دیگر دانشمندانی که سعی کردند پارادوکس های مربوط به پدیده های اتمی را در یک نظریه فیزیکی جای دهند که فیزیک کلاسیک تا زمانی که فیزیکدانان شروع به بررسی های عمیق از اتم کردند با چالش روبرو بود. همچنین بور استدلال کرد که هر نظریه جدیدی در فیزیک باید به درستی پدیده های اتمی را توصیف کند و برای پدیده هایی که وجود دارند نیز باید قابل اجرا باشد به طوری که ایده های مربوط به فیزیک کلاسیک را نیز بتواند دوباره تولید سازد به این مورد اصل همخوانی در فیزیک گفته میشود.

خرید مجموعه کتاب های هری پاتر

اصل همخوانی به جز اینکه مربوط به نظریات کوانتومی است در مورد سایر نظریه ها نیز صدق میکند. بنابراین فرمول بندی های ریاضی آن  مربوط به احسامی است که با سرعتی بسیار بالا در مسیرشان در حرکت هستند و قوانینشان نیز توسط فیزیک نسبیت توصیف گردیده است ولی برای مقادیر کم سرعت نسبت به حرکات انجامی مقدارش کاهش می یابد.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.