فشار در علم فیزیک چه تعریفی را به خود اختصاص میدهد

مفهوم علمی فشار

فشار در علم فیزیک چه تعریفی را به خود اختصاص میدهد

فشار در علم فیزیک چه تعریفی را به خود اختصاص میدهد

فشار در فیزیک نیروی عمود بر سطح و یا تنش در نقطه ای از یک ماده سیال می باشد به طور مثال فشار وارد بر یک جعبه 42 پوندی که انتهایی به مساحت 84 اینچ مربع دارد برابر با نیروی تقسیم شده بر همان ناحیه می باشد.برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

فشار اتمسفر که به هر واحد سطح زمین انرژی وارد میکند یک فشار جوی را تشکیل میدهد که در سطح دریا حدود 15 پوند بر اینچ مربع می باشد در واحد های سیستم SI فشار با پاسکال اندازه گیری میشود و یک پاسکال معادل یک نیوتون بر متر مربع است و فشار اتمسفریک نزدیک به 100000 هزار پاسکال می باشد.

فشار ناشی از یک گاز محدود در یک ظرف در اثر فشار مولکول های گاز بر محدوده درون ظرف است  فشار مطلق یک گاز یا مایع نیز حاوی یک فشار کلیا ست که از تاثیر فشار اتمسفریک میباشد و فشار صفر مطلق به فضای خالی یا خلا مربوط می شود.

اندازه گیری فشار توسط دستگاه های فشار سنج روی زمین انجام میشود و درست مانند فشار سنج لاستیک فشار اتمسفر یک را نشان میدهد البته یک فشار سنج لاستیک ممکن است فشار 30 پوند را در واحد اینچ مربع نشان دهد  البته فشار مطلق اعمال شده توسط هوا در داخل تایر از جمله فشار اتمسفر حدود 45 پوند بر اینچ مربع است البته فشار کمتر از مقدار اتمسفریک نیز مربوط به فشار سنج های منفی هستند که یک خلا جزیی را نشان میدهند.

البته ما شاهد فشار هیدرو استاتیک هم هستیم که به تنش یا فشار در درون یک نقطه سیالی مربوط میشود که به طور یکسان در همه جهات نیرو وارد میکند البته اصل پاسکال نیز در این امر اهمیت فراوان دارد. فشار لیتواستاتیک نیز به فشاری گفته میشود که بر یک جسم سنگی محصور شده توسط سنگ های دیگر وارد میشود البته پوسته زمین نیز تاحدی تحت تاثیر فشار هیدرواستاتیکی است که در مایعات است مقدار فشار لیتواستاتیک با افزایش عمیق زمین افزایش می یابد.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.