آشنایی با رصدخانه پالومار

رصدخانه نجومی

آشنایی با رصدخانه پالومار

آشنایی با رصدخانه پالومار

رصدخانه پالومار یک رصدخانه نجومی واقع در کوه پالومار می باشد و در حدود 65 کیلومتری شمال شرقی سن دیه گو در کالیفرنیا قرار دارد.برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

این رصدخانه محل استقرار تلسکوپ معروف هیل نیز می باشد که این تلسکوپ دارای یک بازتابنده 200 اینچی است که در تحقیقات کیهان شناسی بسیار مورد بررسی قرار گرفته است اولین مشاهدات این تلسکوپ در سال 1949 انجام شده است و به افتخار جورج هیل که یک ستاره شناس آمریکایی است نیز نامگذاری شده است و تا سال 1976 بزرگترین ابزار در نوع خود بود.

در سال 1928 بنیاد راکفلر مبلغی حدود 6 میلیون دلار را به موسسه فناوری کالیفرنیا برای  ساخت یک تلسکوپ 200 اینچی اعطا کرد. در سال 1934 بعد از انجام چندین سال جست و جو کوه پالومار که دارای ارتفاع 1867 متری می باشد به عنوان محل ساخت این تلسکوپ انتخاب شد.

البته در سال بعد نیز شرکت کورنینگ نیز موفق شد یک آینه به اندازه 200 اینچ به طور خیلی خوب برای این تلسکوپ بسازد البته از یک جعبه 20 تنی برای صیقل زنی آینه بزرگ این تلسکوپ استفاده شده است. ساخت گنبد 1000 تنی برای این رصد خانه از سال 1936 آغاز شد و توسط فیزیکدانان و مهندسان کلتک مونت ویلسون نیز مدیریت شد البته برخی از شرکت های تولیدی آمریکایی نیز مانند  شرکت وستینگهاوس الکتریک نیز در این امرد خیل بودند. البته وقوع جنگ جهانی دوم تا سال 1948 ساخت تکمیلی تلسکوپ پالومار را به تعویق انداخت. قدرت جمع آوری نور تلسکوپ در حدود 254 سانتی متر در حوزه مونت ویلسون بود.

برای استفاده بهتر از این تلسکوپ، کلتک دو دوربین بسیار قدرمتند به اندازه های 122 سانتی متر و 46 سانتیم تر ساخت که آسمان را به خوبی نشان دهد.

این تلسکوپ که دارای 200 اینچ اندازه میباشد در سه بخش پیکربندی نوری عمل میکند: اول اینکه درکانون اصلی عدسی برای انجام یک سری عملیات های گسترده در حوزه طیف سنجی انجام می شود تا دور ترین کهکشان ها نیز به خوبی نشان داده شوند. از بازتابنده کاسگرین برای مطالعه دقیق اجسام استفاده شده است.

این رصدخانه به طور مداوم دارای فناوری های به روز شده می شود که عمدتا دارای رایانه هایی با سرعت بالا نیز می باشد و از یک سری گزینه های خوب دیگری نیز برخوردار است.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.