نظریه کرم چاله چیست؟

آشنایی با کرم چاله ها

نظریه کرم چاله چیست؟

نظریه کرم چاله چیست؟

نظریه کرم چاله بیان می دارد که یک گذر به صورت نظری از فضا-زمان می تواند میانبرهایی را برای سفرهای طولانی در جهان ایجاد کند. کرم چاله ها توسط نظریه نسبیت عام پیش بینی می شوند. اما مراقب باشید چون: کرم چاله ها خطرات ناشی از فروپاشی از طریق تابش زیاد و تماس داشتن با مواد عجیب وغریب را به همراه دارند و حالا باید پرسید که آیا سفر در زمان امکان پذیر است؟پس تا انتهای مقاله آشنایی با کرم چاله ها با آندرومدا مگ همراه باشید.

نظریه کرم چاله

نظریه کرم چاله ها اولین بار در سال 1916 مطرح شد، گرچه در آن زمان هنوز به صورت کامل قابل درک نبود. لودویک فلام، فیزیکدان اتریشی ضمن بررسی راه حل فیزیک دانان برای معادلات موجود  در نظریه نسبیت عام انیشتین، متوجه شد که راه حل دیگری نیز در این مورد وجود دارد. او در این مورد یک سفید چاله را مثال وتوضیح داد ، که به عنوان یک حالت چرخش نظری از سیاهچاله حساب می شود. ورود به سفید چاله ها وسیاه چاله ها از طریق مجرای فضا- زمان به هم متصل می شوند. در سال 1935، انیشتین و فیزیکدانی چون نیتن روزن با استفاده از نظریه نسبیت عام، به بیان جزییات در این مورد پرداختند و وجود یک سری پل را در مسیر فضا زمان مطرح نمودند. این پل ها دو مکان مختلف ر در فضا-زمان به هم متصل می کنند، و میتوانند از لحاظ نظری یک راه میانبر ایجاد کنند که میتواند زمان و مسافت مورد نظر را کاهش دهد. و این میانبرها به پل انیشتین- روزن و یا همان کرم چاله معروف هستند. استیفن هسو استاد فیزیک نظری در دانشگاه اورگان در منبعی مطرح نمود: که در این مرحله همه چیز به صورت فرضی است و هیچ کس هم فکر نمیکند که به  این زودی ها قادر به پیدا کردن یک کرم چاله نیستیم. حفره های کرم چاله ای حاوی دو دهان است، یک حالت گلو این دو را متصل می کند. دهانه آن  به احتمال زیاد کروی است. گلو ممکن است کشش مستقیمی داشته باشد، اما همچنین ممکن است به اطراف بپیچد، و مسیری طولانی تر از آنچه نیاز به یک مسیر معمولی است طی کند. نظریه نسبیت عام انیشتین از نظر ریاضی وجود کرم چاله ها  را پیش بینی می کند، اما تاکنون هیچ کدام کشف نشده است. یک کرم  چاله با جرم منفی ممکن است با توجه به تأثیر گرانش  میتواند از کنار  نور عبور کند. راه حل های خاصی از نسبیت عام وجود کرمچاله هایی را فراهم می کند که دهانه هر یک از آنها حاوی سیاه چاله باشد. با این حال، یک سیاهچاله که به طور طبیعی شکل میگیرد و در اثر سقوط یک ستاره در حال مرگ این شکل را به خود گرفته است ، و به خودی خود یک کرم چاله ایجاد نمی کند.

رفتن به مکان مورد نظر از  طریق کرم چاله

داستان  های علمی از داستان سفر به درون کرمچاله  پر شده است. اما واقعیت چنین سفرهایی پیچیده تر است و فقط به این دلیل نیست که ما هنوز یکی از آنها را پیدا نکرده ایم.

اولین مشکل اندازه است. پیش بینی می شود که کرم چاله های اولیه در سطح میکروسکوپی ، حدود 10–33 سانتی متر وجود داشته باشد. با این حال ، با گسترش جهان ، ممکن است برخی به اندازه های بزرگتر نیز  کشیده شده باشند.مشکل دیگر ناشی از ثبات است. کرم چاله های پیش بینی شده اینشتین-روزن برای مسافرت بی فایده خواهد بود زیرا به سرعت فرو می ریزند.هسو گفت: “شما به یک ماده بسیار عجیب و غریب نیاز دارید تا یک کرمچاله را به تثبیت برسانید” و مشخص نیست که آیا چنین ماده ای در جهان وجود دارد یا نه.

اما تحقیقات اخیر نشان داد که یک کرم چاله حاوی ماده ” بیگانه ” می تواند برای مدت زمان طولانی باز و بدون تغییر باقی بماند. مواد  عجیب وغریبی  ، که نباید آنها را با ماده تاریک یا ضد ماده اشتباه گرفت ، حاوی چگالی انرژی منفی و فشار منفی زیادی است. چنین موضوعی فقط در رفتار برخی  مواد در شرایط خلا به عنوان بخشی از تئوری میدان کوانتومی دیده شده و مورد بحث واقع می شود. اگر یک کرم چاله حاوی مواد عجیب و غریب (exotic matters) کافی باشد ، چه به طور طبیعی وجود داشته باشد و چه مصنوعی به آن اضافه شود ، از لحاظ نظری می تواند به عنوان روشی برای ارسال اطلاعات یا مسافران از طریق فضا مورد استفاده قرار گیرد. متأسفانه ممکن است سفرهای انسان از طریق تونل های فضایی چالش برانگیز باشد. کیپ تورن ، یکی از مهم ترین فیزیکدان یکی برجسته جهان در زمینه نسبیت ، سیاهچاله ها و سوراخ های کرم ، به نشریه  Space.com گفت: هیئت منصفه در آن حضور ندارند ، بنابراین ما فقط چیزی  نمی دانیم . اما نشانه های بسیار قوی وجود دارد که کرم چاله هایی که انسان می تواند از طریق آنها عبور کند توسط قوانین فیزیک ممنوع هستند . و  این ناراحت کننده است ، جای تأسف دارد ، اما این جهتی است که در آن  مواردی نشان داده می شوند. کرمچاله ها نه تنها می توانند دو ناحیه جداگانه را در جهان به هم متصل کنند ، بلکه می توانند دو عالم مختلف را به هم متصل کنند. به همین ترتیب ، برخی دانشمندان حدس زده اند كه اگر یك دهانه کرمچاله به روش خاصی جابجا شود ، این می تواند مسافرت در زمان را فراهم كند.

کرم چاله ها نه تنها می توانند دو ناحیه جداگانه را در جهان به هم متصل کنند ، بلکه می توانند دو عالم مختلف را به هم متصل کنند. به همین ترتیب ، برخی دانشمندان حدس زده اند كه اگر یك دهانه کرمچاله به روش خاصی جابجا شود ، این می تواند مسافرت در زمان را فراهم كند. با این حال ، استیون هاوکینگ ، کیهان شناس انگلیسی ادعا کرده است که چنین استفاده ای  در این مورد امکان پذیرنمی باشد . (علوم بیگانه در این مورد بیان میکنند : کرم های چاله ها بهترین ماشین های  زمان را می سازند)

اریک کریستین از ناسا نوشت: “یک کرم چاله واقعاً وسیله بازگشت به گذشته نیست ، بلکه یک راه کوتاه است ، بنابراین چیزی که دورتر از ما باشد بسیار نزدیکتر به ما است.” اگرچه افزودن مواد بیگانه  به یک  کرم چاله  ممکن است آن را تا حدی تثبیت کند که مسافران انسان بتوانند از طریق آن با خیال راحت سفر کنند ، اما هنوز هم این احتمال وجود دارد که افزودن ماده “منظم” برای بی ثبات کردن درگاه  ورودی کرمچاله کافی باشد. فناوری امروز برای بزرگ کردن یا ایجاد ثبات در کرمچاله ها ، حتی در صورت یافتن آنها کافی نیست. با این حال ، دانشمندان همچنان به جستجوی این مفهوم به عنوان روش سفرهای فضایی ادامه می دهند با این امید كه در نهایت فناوری بتواند از آنها استفاده كند. هسو گفت: “شما به برخی از فن آوری های فوق العاده پیشرفته نیاز خواهید داشت.” و انسان ها در آینده ای نزدیک هرگز این کار در زمره کارهای خود نمی گذارند.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.