شناخت نمودار هرتسپرونگ راسل

ترسیم روشنایی ستارگان

شناخت نمودار هرتسپرونگ راسل

شناخت نمودار هرتسپرونگ راسل

نمودار هرتسپرونگ راسل که در علم نجوم H-R نامیده می شود می تواند روشنایی ستارگان را بر اساس طیف آنها نسبت به دما ترسیم کند. برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

نسبت به نظریه های تکامل ستارگان این بخش از اهمیت زیادی دارد. این نمودار توسط ستاره شناس دانمارکی اینار هرتس اشپرونگ به طور مستقل از هنری نوریس راسل بررسی شده و تکامل یافت. در این نمودار ستاره ها به ترتیب روشنایی نسبت به افزایش دما طبقه بندی می شوند ستاره های بازوی کهکشانی که خورشید نیز در آن قرار دارد به صورت متمایز در نمودار دیده می شود.

گروهی دیگر که رشته اصلی نامیده می شود به صورت تقریبی از سمت چپ بالانی نمودار به سمت راست پایین نمودار گسترش می یابد. ستارگانی که بزرگ  و درخشان و خنک هستند به صورت غول و ابر غول در قسمت بالا در سمت راست نمودار ظاهر می شوند و ستارگان کوتوله سفید نیز کم نور و کوچک و گرم هستند و در سمت چپ قسمت پایین قرار دارند. خورشید نزدیک رشته اصلی قرارد ارد و ستارگان نیز بیشتر عمر خودشان را در رشته اصلی میگذرانند.

و وقتی ستارگان هیدروژن موجود در هسته خود را به هلیوم تبدیل میکنند درخشان تر و سرد تر می شوند  بنابراین از رشته اصلی به سمت ستارگان غول و ابرغول حرکت می کنند. نقطه ای که در آن ستارگان از رشته اصلی شان خارج می شوند می تواند برای تعیین سن خوشه های ستاره ای مورد استفاده قرار گیرد.

نمودارهایی که در این دسته برای ستارگان ترسیم گردیده اند، نتایج مشابهی را نیز نشان میدهند

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.