قطب نما چگونه کار می کند؟

طرز کار قطب نما

قطب نما چگونه کار می کند؟

قطب نما چگونه کار می کند؟

قطب نما چگونه کار می کند و بر چه اساسی می تواند جهت های جفرافیایی را نشان دهد، در واقع این آهن ربا است که باعث می شود تا قطب نما قطب شمال را نشان دهد.برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرمدا مگ همراه باشید.

اگر در جنگل گم شده باشید ، بهترین فرصت برای یافتن راه ممکن است یک شی مغناطیسی کوچک باشد. آهن ربا همان چیزی است که باعث می شود قطب نما قطب شمال شود پین مغناطیسی کوچک درون قطب نما معلق است تا بتواند آزادانه درون محفظه خود بچرخد و به جریان مغناطیسی سیاره ما پاسخ دهد.

یک سوزن قطب نما خود را تراز می کند و به سمت بالای میدان مغناطیسی زمین هدایت می شود و یک جهت ثابت را به کاوشگران و جان های از دست رفته می دهد.

خوب حالا قطب نما چگونه کار میکند؟

قطب نما به سمت شمال نشانه می رود زیرا همه آهن ربا دارای دو قطب ، قطب شمال و قطب جنوب است و قطب شمال یک بخش از آهن ربا به قطب جنوب  بخش دیگر آهن ربا دیگر جذب می شود. (شاید این را با یک جفت آهن ربا ساده یا آهن ربا یخچال و فریزر ببینید که از انتها منتهی می شود). زمین آهن ربایی است که می تواند از این طریق با آهن ربا های دیگر ارتباط برقرار کند ، بنابراین انتهای شمالی یک آهن ربای  قطب نما ترسیم می شود تا با میدان مغناطیسی زمین همسو شود. از آنجا که قطب شمال مغناطیسی زمین انتهای “شمالی” آهنرباهای دیگر را به خود جلب می کند از نظر فنی “قطب جنوب” میدان مغناطیسی سیاره ما است.

جهت مختصاتی واقعی شمال

اگرچه قطب نما ابزاری عالی برای پیمایش است ، اما همیشه دقیقاً به سمت شمال نیست. این بدان دلیل است که قطب شمال مغناطیسی زمین همان “شمال واقعی” یا قطب شمال جغرافیایی زمین نیست. قطب شمال مغناطیسی در حدود 1000 مایلی جنوب شمال واقعی در کانادا قرار دارد. قطب شمال مغناطیسی حتی کار را برای ناوبری که دارای قطب نما است دشوارتر می کند حتی یک نقطه ثابت نیست. با تغییر میدان مغناطیسی زمین ، قطب شمال مغناطیسی حرکت می کند. طبق گفته دانشمندان دانشگاه ایالتی اورگان ، طی قرن گذشته ، بیش از 620 مایل (1000 کیلومتر) به سمت سیبری تغییر مسیر داده است. این تفاوت بین سمت راست شمال و جهت  بر روی یک قطب نما  افت زاویه ای  است. انحطاط از مکانی به مکان دیگر متفاوت است زیرا میدان مغناطیسی زمین یکنواخت نیست و غوطه ور می شود و به حالت موجی در می آید.

این مشکلات محلی در این زمینه می تواند باعث شود که یک سوزن قطب نما از قطب شمال جغرافیایی و قطب شمال مغناطیسی دور شود. طبق سازمان زمین شناسی ایالات متحده ، در عرض های جغرافیایی بسیار بالا ، یک سوزن قطب نما حتی می تواند به سمت جنوب باشد.

با استفاده از نمودارهای کاهش یا کالیبراسیون محلی، افراد دارای قطب نما می توانند این اختلافات را جبران کرده و خود را در مسیر درست قرار دهند.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.