زندگی نامه عبدالاحد مومند فضانورد افغان

فضانورد افغانستانی

زندگی نامه عبدالاحد مومند فضانورد افغان

زندگی نامه عبدالاحد مومند فضانورد افغان

عبدالاحد مومند در 1 ژانویه 1959 در افغانستان به دنیا آمد و اولین افغانستانی ای می باشد که به فضا سفر نموده است.برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

مومند در افغانستان تحصیل کرد و بعداً در آکادمی هوایی نظامی گاگارین در روسیه (روسیه فعلی) ، در سال 1987 شرکت کرد. پس از فارغ التحصیلی، مومند در نیروی هوایی افغانستان خدمت کرد و سرانجام به درجه سرهنگی رسید.

در فوریه 1988 مومند برای پرواز به ایستگاه فضایی میر نامزد فضانورد شد. مومند در اصل پشتیبان یکی دیگر از فضانوردان افغان محمد داوران غلام معصوم در مأموریت سایوز TM-6 بود اما هنگامی که دومی به دلیل آپاندیسیت رد صلاحیت شد ، جانشین موسوم در خدمه اصلی پرواز شد.

پس از اتمام آموزش فضانوردان ، مومند در 29 اوت 1988 با دو فضانورد شوروی ، فرمانده ولادیمیر لیاخوف و دکتر تحقیقاتی والری پلیاکوف به عنوان فضانورد تحقیقاتی به فضا رفت. در ایستگاه فضایی میر مومند آزمایش های تحقیقاتی مشترکی را با لیاخوف و پلیاکوف انجام داد و مشاهدات افغانستان را از فضا انجام داد. مومند و لیاخوف در 6 سپتامبر سوار بر سایوز TM-5 میر را ترک کردند.

تلاش اولیه برای فرود به دلیل تداخل نور خورشید که باعث ایجاد سردرگمی در حسگرهای افق مادون قرمز شد ، شکست خورد. لیاخوف به رایانه دستور داد تا مجدداً اقدام به بازسازی مجدد کند که ناموفق بود. مومند آموزش دیده بود که هنگام پرواز با سایوز مزاحم لیاخوف نشود. با این حال ، مومند متوجه شد که رایانه سایوز با اولین تلاش برای فرود ادامه می دهد و یک دقیقه با خاموش کردن موتور موشک فاصله دارد که آنها برای بازگشت به زمین نیاز دارند.

مومند به لیاخوف اشاره کرد که برنامه فرود را متوقف کرد. خدمه 24 ساعت دیگر را در شرایط سخت و خطرناک در ماژول در حال فرود گذراندند تا در آخرین انحراف خود موفق شوند و در 7 سپتامبر با خیال راحت به زمین بازگردند. مومند نزدیک به 9 روز در فضا گذراند و نشان لنین  و عنوان قهرمان اتحاد جماهیر شوروی به او اعطا گردید

از آنجا که در اوج اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی  این اتفاق رخ داد ، پرواز مومند به میر و موقعیت او به عنوان اولین شهروند افغان در فضا (سوار بر سفینه شوروی) اهمیت نمادین قابل توجهی داشت. پس از خروج نیروهای شوروی از افغانستان  مومند پناهنده سیاسی شد. وی سرانجام در اشتوتگارت آلمان مستقر شد و شهروند آلمان شد.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.