کهکشان راه شیری

یک کهکشان مارپیچی بزرگ

کهکشان راه شیری یک کهکشان مارپیچی بزرگ

کهکشان راه شیری یک کهکشان مارپیچی بزرگ

خورشید ما (یک ستاره) و تمام سیارات اطراف آن بخشی از کهکشان هستند که به کهکشان راه شیری معروف است. کهکشان گروه بزرگی از ستاره ها ، گازها و غبار است که توسط گرانش به هم متصل شده اند. آنها در اشکال و اندازه های مختلفی وجود دارند. کهکشان راه شیری یک کهکشان مارپیچی بزرگ است.برای آشنایی با این کهکشان مارپیچی بزرگ تا انتهای این مطلب با مجله آندرومدا مگ همراه باشید.

همه ستاره هایی که در آسمان شب می بینیم در کهکشان راه شیری خودمان هستند. کهکشان ما راه شیری نامیده می شود زیرا هنگامی که آن را در یک منطقه واقعا تاریک مشاهده می کنید به عنوان یک گروه شیری از نور در آسمان ظاهر می شود.

شمارش تعداد ستاره های کهکشان ما از موقعیت ما در داخل کهکشان بسیار دشوار است. بهترین تخمین های ما به ما می گوید که کهکشان راه شیری تقریباً از 100 میلیارد ستاره تشکیل شده است. این ستارگان یک دیسک بزرگ تشکیل می دهند که قطر آن در حدود 100000 سال نوری است. منظومه شمسی ما حدود 25000 سال نوری با مرکز کهکشان فاصله دارد – ما در حومه کهکشان زندگی می کنیم. همانطور که زمین به دور خورشید می چرخد ، خورشید نیز به مرکز راه شیری می چرخد. 250 میلیون سال طول می کشد تا خورشید و منظومه شمسی بتوانند تا مرکز راه شیری را طی کنند

ما فقط می توانیم از کهکشان راه شیری عکس بگیریم، این بدان معناست که تصویری از راه شیری به طور کلی نداریم. پس چرا فکر می کنیم یک کهکشان مارپیچی میله ای است؟ چون چندین سرنخ وجود دارد.

اولین نشانه از شکل کهکشان راه شیری از نوار ستاره ای درخشان است که در آسمان کشیده شده است (و همانطور که در بالا ذکر شد ، نحوه نامگذاری راه شیری است). این گروه از ستاره ها را می توان در مکان هایی با آسمان شب تاریک با چشم غیر مسلح مشاهده کرد. این بخش از دیدن به ما این گونه نشان میدهد که بتوانیم دیسکی از  ستارگان تشکیل شده که راه شیری را از داخل دیسک تشکیل می دهد و به ما می گوید کهکشان ما اساساً مسطح است.

چندین تلسکوپ مختلف، هم روی زمین و هم در فضا، با گرفتن یک سری عکس در جهات مختلف از دیسک کهکشان راه شیری عکس گرفته اند – کمی شبیه گرفتن عکس پانوراما با دوربین یا تلفن می باشد. غلظت ستارگان در یک گروه به شواهدی اضافه می کند که کهکشان راه شیری کهکشان مارپیچی است. اگر ما در یک کهکشان بیضوی زندگی می کردیم، می دیدیم که ستاره های کهکشان ما در سراسر آسمان پخش شده اند، و در یک بخش باندی قرار ندارد.

سرنخ دیگر هنگامی مشخص می شود که ستاره شناسان ستاره های جوان و درخشان و ابرهای هیدروژن یونیزه را در دیسک راه شیری نقشه برداری می کنند. این ابرها، مناطق (HII) نامیده می شوند ، توسط ستاره های  پر حرارت یونیزه می شوند و اساساً پروتون و الکترون آزاد هستند. این دو نشانگر مهم بازوهای مارپیچی در کهکشان های مارپیچی دیگری هستند که می بینیم ، بنابراین نقشه برداری از آنها در کهکشان خود می تواند سرنخی از ماهیت مارپیچی راه شیری باشد. به اندازه کافی توضیح روشن  وجود دارد که ما می توانیم آنها را از طریق دیسک کهکشان خود ببینیم، مگر در مناطقی که در مرکز کهکشان ما قرار دارد. در طول سال ها بحث هایی در مورد اینکه آیا راه شیری دو بازوی مارپیچی دارد یا چهار بحث وجود داشته است.

سرنخ های اضافی از طبیعت مارپیچ راه شیری از ویژگی های مختلف دیگری ناشی می شود. ستاره شناسان میزان غبار موجود در کهکشانی که ما در آن زندگی می کنیم و رنگهای غالب نوری را که می بینیم اندازه گیری می کنند و با آنچه در کهکشان های مارپیچی معمولی دیگر پیدا می کنیم مطابقت دارند. همه اینها جمع می شود تا تصویری از این کهکشان به ما بدهد، حتی اگر نتوانیم برای دیدن همه چیز به بیرون برویم.

میلیاردها کهکشان دیگر در جهان وجود دارد. فقط سه کهکشان خارج از کهکشان راه شیری خودمان بدون تلسکوپ دیده می شوند و با چشم غیر مسلح به صورت لکه های مبهم در آسمان ظاهر می شوند. نزدیکترین کهکشانهایی که بدون تلسکوپ می توانیم ببینیم ابرهای ماژلانی بزرگ و کوچک هستند. این کهکشان های اقماری در کهشکان راه شیری را می توان از نیمکره جنوبی مشاهده کرد. حتی آنها حدود 160،000 سال نوری از ما فاصله دارند. کهکشان آندرومدا کهکشان بزرگتری است که از نیمکره شمالی (با دید خوب و آسمان بسیار تاریک) قابل مشاهده است. حدود 2.5 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد ، اما دارد به ما  نزدیکتر می شود و محققان پیش بینی می کنند در حدود 4 میلیارد سال دیگر با راه شیری برخورد خواهد کرد. ، یعنی  2.5 میلیون سال طول می کشد تا از یکی از کهکشان های “نزدیک” ما به ما برسد. کهکشانهای دیگر حتی از ما دورتر هستند و فقط از طریق تلسکوپ قابل مشاهده هستند.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.