پیش ستاره و جزییات آن چیست؟

ستاره های نامعلوم

پیش ستاره چیست؟

پیش ستاره چیست؟

ستاره ها از ابرهای گازی در فضا شروع به شکل گیری می کنند. دمای سرد و چگالی بالا (در مقایسه با جاهای دیگر در فضا، اما به عنوان خلاء روی زمین در نظر گرفته می شود) این ابرها به گرانش اجازه می دهد بر فشار حرارتی غلبه کند و فروپاشی گرانشی را آغاز کند که یک ستاره را تشکیل می دهد. برای مطالعه کامل این مقاله با مجله علمی آندرومدامگ همراه باشید.

 

یک پیش ستاره شبیه یک ستاره است، اما هسته آن هنوز به اندازه کافی داغ نیست که همجوشی انجام شود. درخشندگی منحصراً از گرم شدن پیش ستاره به هنگام انقباض آن ناشی می شود.  پیش ستاره ها معمولاً توسط گرد و غبار احاطه شده اند که نوری را که ساطع می کنند مسدود می کند، بنابراین مشاهده آنها در طیف مرئی دشوار است.

گاهی اوقات تشکیل ستارگان می تواند توسط اختلالات در ابرهای گازی که گاز را فشرده می کنند، مانند ستاره های دیگر یا ابرنواخترهای مجاور، تشویق یا تسریع کند. پیش ستاره به اینگونه خواهند بود.

 

با فروپاشی ابر، شروع به چرخش می‌کند و زمانی که یک پیش‌ستاره تشکیل می‌شود، ابر صاف می‌شود و یک قرص پیش‌ستاره‌ای در اطراف پیش‌ستاره می‌چرخد. این دیسک‌ها احتمالاً چرخش پیش‌ستاره را کند می‌کنند و گاهی در منظومه‌های سیاره‌ای ادغام می‌شوند.

 

همانطور که  این گونه ستاره می چرخد، میدان مغناطیسی قوی ایجاد می کند. میدان مغناطیسی همچنین یک باد پیش ستاره ای قوی ایجاد می کند که جریان بیرونی ذرات به فضا است. بسیاری از پیش ستاره ها نیز جریان های پرسرعت یا  بخش های پرسرعت گازی  را به فضا می فرستند. معمولاً دو بخش در امتداد محور چرخش پیش ستاره جریان دارند. در نهایت باد و فواره‌ها گاز اضافی اطراف پیش‌ستاره را از بین می‌برند و به پیش‌ستاره اجازه می‌دهند تا در معرض دید قرار گیرد.

 

این گونه ستاره زمانی به ستاره دنباله اصلی تبدیل می‌شود که دمای هسته‌اش از 10 میلیون کلوین فراتر رود. این دمایی است که برای همجوشی هیدروژن برای عملکرد مؤثر لازم است.

 

مدت زمانی که همه اینها طول می کشد به جرم ستاره بستگی دارد. هرچه جرم ستاره بیشتر باشد، همه چیز سریعتر اتفاق می افتد. سقوط به ستاره ای مانند خورشید ما حدود 50 میلیون سال طول می کشد. فروپاشی یک پیش ستاره با جرم بسیار بالا ممکن است تنها یک میلیون سال طول بکشد. شکل گیری ستاره های کوچکتر ممکن است بیش از صد میلیون سال طول بکشد.

نتیجه گیری

در این مقاله پیش ستاره و تمامی جزییات آن نیز بررسی شده است که می توانید این نکات را از این مقاله فرا بگیرید.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.