زندگینامه نیل دگراس تایسون

اخترفیزیکدان مشهور آمریکایی

زندگینامه نیل دگراس تایسون

زندگینامه نیل دگراس تایسون

زندگینامه نیل دگراس تایسون، یکی از محبوب ترین های علم امروز ، ارتباط برقرار کننده علوم و اخترفیزیکدان مشهور آمریکایی است. در حال حاضر ، او مدیر بخش  Hayden Planetarium’s Frederick P. Rose در مرکز rose ceneter برای فضا و زمین است.برای آشنایی کامل با نیل دگراس تایسون تا انتهای مقاله با مجله تخصصی آندرومدامگ همراه باشید.

وی همچنین یکی از همکاران تحقیقاتی گروه اخترفیزیک موزه تاریخ طبیعی آمریکا است.

او که محبوبیت علمی دارد، در برنامه های تلویزیونی مانند “NOVA ScienceNow” که از سال 2006 تا 2011 از شبکه PBS پخش می شد، شرکت داشته است. وی در زمینه هایی مانند کیهان شناسی فیزیکی ، اخترفیزیک و ارتباطات علمی فعالیت هایی داشته است.

سالهای اولیه و سوابق تحصیلی

نیل دی گراس تایسون در 5 اکتبر 1958 فرزند وسط یک خانواده  و دارای دو خواهر و برادر در منهتن متولد شد ، در اطراف برانکس بزرگ شد. مادرش ، سانچیتا فلیسیانو تایسون متخصص جراحی زنان و پدرش سیریل دگراس تایسون جامعه شناس بود. در بزرگسالی ، نیل از سال 1972 تا 1976 به دبیرستان علوم برانکس رفت و پس از اردو مدرسه ای  که برایش برگزار شد به سیاره زمین به ستاره شناسی علاقه مند شد.

وی بعداً در دوره های نجوم که توسط سیاره هیدن ارائه شده بود ، شرکت کرد. نیل در مدرسه علاقه های مختلفی داشت ، به عنوان کاپیتان تیم ورزش  کشتی  و سردبیر علمی مجله “علوم فیزیکی” مدرسه اش انتخاب گردید. در سالهای نوجوانی با وسواس زیادی در زمینه نجوم فعالیت هایی داشت  و در حالی که فقط پانزده سال داشت با سخنرانی در جامعه دوستداران نجوم نشان خود را  به عموم نشان می داد. اشتیاق وی به نجوم به حدی بود که دکتر کارل ساگان از دانشگاه کرنل شخصاً به دنبال وی رفت تا وی را برای دوره های کارشناسی دعوت کند. با این وجود تایسون ترجیح داد در دانشگاه هاروارد تحصیل کند و در آنجا در رشته فیزیک تحصیل کرد. در سال 1980 لیسانس خود را در رشته فیزیک دریافت کرد. تایسون تلاش های خود را برای تحصیلات تکمیلی در دانشگاه تگزاس در آستین ادامه داد. در سال 1983، او درجه استادی هنر خود را در نجوم گرفت. وی تحصیلات خود را با کسب مدرک کارشناسی ارشد فلسفه در اخترفیزیک در دانشگاه کلمبیا در سال 1989 ادامه داد. وی دو سال بعد دکترای خود را در رشته اخترفیزیک دریافت کرد.

حرفه تایسون در علم

در سال 1994 ، تایسون در هیئت علمی هیدن به عنوان دانشمند ستادی مشغول به کار شد در حالی که وی یکی از شرکت های تحقیقاتی دانشگاه پرینستون بود. در سال 1995 وی به عنوان مدیر عامل تحقیقاتی سازمان هیدن منصوب شد و در سال 1996 مدیر این سمت شد ، پستی که هنوز هم متعلق به او است.

تحقیقات تایسون به دلیل علاقه او به نجوم ، بیشتر روی تکامل ستارگان ، کیهان شناسی ، نجوم کهکشانی و همچنین شکل گیری ستارگان متمرکز بود. مشاغل وی در علوم شامل سمت در دانشگاه مریلند ، موزه تاریخ طبیعی آمریکا ، سازمان هیدن و دانشگاه پرینستون بوده است.

تایسون همچنین چندین کتاب و مقاله از جمله “جهان” ، ستونی برای مجله Natural History منتشر کرده است. در سال 2002 وی کلمه “Manhattanhenge” را ابداع کرد. از آن برای توصیف 2 روز در سال استفاده می شود که غروب خورشید با شبکه های خیابان منهتن همسو می شود و باعث می شود غروب خورشید به راحتی در خیابان های فرعی به صورت  روشن و واضح دیده شود. در سال 2001 تایسون به عضویت کمیسیون آینده صنعت هوافضای ایالات متحده درآمد. دو سال بعد ، او به عنوان بخشی از کمیسیون رئیس جمهور در زمینه اجرای سیاست اکتشافات فضایی ایالات متحده خدمت کرد که معمولاً به عنوان کمیسیون “ماه ، مریخ و فراتر از آن” شناخته می شود. وی توسط ناسا مدال خدمات برجسته خود را که بالاترین افتخار جوایز ناسا به غیرنظامیان است ،را دریافت نمود. تایسون به عنوان شخص محبوب در علم ، چندین بار در تلویزیون حضور داشته است. او میزبان مینی سریال چهار قسمتی PBS “Nova” در سال 2004 بود. به همراه دونالد گلداسمیت ، تایسون در نویسندگی قسمت های دیگری برای “Nova” به نام “مبدا: چهارده میلیارد سال تکامل کیهانی” و “400 سال تلسکوپ” بود. تایسون همچنین میزبان NOVA ScienceNow ، برنامه PBS تا سال 2011 بود.

تایسون به دلیل عشق به جهان هستی ، خود با نشاط همیشگی و دانش و شخصیت سرزنده اش ، به بخشی منظم از “The Universe” تبدیل شد ، یک مجموعه محبوب که  از کانال History بخش شد.

تایسون دیدگاه های خودش راجع به معنویت ، دین و علم دارد که در مقاله های خود با عنوان “محیط جهل” و همچنین “جنگ های مقدس” آورده است. هر دوی این آثار در مجله Natural History Magazine منتشر شدند.

وی همچنان به عنوان مدافع هوانوردی و فضائی ملی (ناسا) فعالیت می کند و امیدوار است که عملیات آنها گسترش یابد.

تایسون در سال 1988 با آلیس یانگ ازدواج کرد و آنها 2 فرزند به نام های میراندا و تراویس دارند.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.