ماموریت بازگشتی از مریخ توسط ناسا برنامه ریزی می شود

بازگشت نمونه ای از مریخ

ماموریت بازگشتی از مریخ توسط ناسا برنامه ریزی می شود

ماموریت بازگشتی از مریخ توسط ناسا برنامه ریزی می شود

ناسا واقعاً یک مأموریت بازگشتی از مریخ را می خواهد، برنامه ها برای بازگشت نمونه ای از مریخ به زمین در سال 2031 در حال تحقق است.برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

ماه گذشته یک وبینار مشترک توسط ناسا و لاکهید مارتین ، که قبلاً در مأموریت های بازگشت نمونه ناسا شرکت کرده بود ، از مأموریت بازگشت نمونه مریخ و چگونگی پشتیبانی مریخ نورد ناسا بهره هایی برده شد. امید این است که با برگرداندن مقداری از سیاره سرخ به زمین با استفاده از ابزار آزمایشگاهی با وضوح بالا برای بررسی سنگهای مریخ، اطلاعات بیشتری در مورد پتانسیل زندگی مریخ بدست آوریم.

این بحث تنها چند روز پس از آن صورت گرفت كه دولت بایدن قصد خود را برای تخصیص بودجه اختیاری به مأموریت نمونه، كه شامل یك سری فضاپیمای آمریكایی و اروپایی است، با دقت حمل قطعات مریخ به زمین برمی گردد، انجام داد.

او گفت اولین قدم کوچک از این تلاش به زودی در مریخ اتفاق می افتد. شرکت کنندگان در وبینار گفتند، مریخ نورد استقامت اولین انبار مواد خود را در پایان مأموریت اصلی خود در سال 2023 تخلیه خواهد کرد، و برنامه ریزان مأموریت یک نقشه بالقوه را ترسیم کرده اند که از محیط آبکی که دهانه جزیرو می توان با ای نشرایط بتوان شرایط جدیدی از زندگی را بیابیم.

جنیفر تروسپر ، معاون مدیر پروژه مریخ 2020، گفت: “دریاچه ها و رودخانه ها و دلتاهای موجود در زمین مکان های عالی برای حفظ حیات باستانی هستند، بنابراین ما فکر می کنیم این مکان عالی است  اگر زندگی باستانی در مریخ وجود داشته باشد  تا بتوانیم آن را پیدا کنیم.

تروسپر نقشه ای پر از خطوط رنگارنگ را نشان داد که در حال حرکت “مسیرهای پیمایشی” بالقوه برای مریخ نورد هنگام حرکت از منطقه فرود خود است، و قبل از رسیدن به بخش دلتایی، برخی از تپه های شنی را در مسیر دور می کند. تروسپر گفت ، در دلتا نمونه هایی از بستر دریاچه گرفته می شود و سپس به دیواره دهانه  منتقل می شود.

سپس زمان آن فرا می رسد که مریخ نورد استقامت ناسا حافظه پنهان  نمونه های خود را به جایی انتقال دهد . وی گفت: “ما 43 لوله نمونه روی مریخ نورد داریم و قصد داریم در پایان ماموریت اصلی خود یک حافظه پنهانی اولیه را فراهم نماییم امیدوارم 15 یا 20 نمونه باشد.” “احتمالاً نزدیک لبه دهانه یا حتی در دلتا خواهد بود و سپس ما به این روند ادامه خواهیم داد.”

در سال 2026 ، اگر همه طبق برنامه پیش برود ، یک ناو نمونه بازیابی با استفاده از وسیله ای جهت رسیدن به سیاره سرخ، در نزدیکی حافظه پنهان می شود. تروسپر خاطرنشان کرد: یک مریخ نورد نمونه ها را برمی دارد و آنها را درون یک ظرف نمونه مدار قرار می دهد ، سپس آن را روی یک ماشین صعود به مریخ قرار می دهد تا بسته ارزشمند را به مدار مریخ برساند.

بخش رله  با تحویل نمونه ها به مدارگرد بازگشت زمین توسط وسیله نقلیه صعود مریخ به مسیرش ادامه میدهد  ، که پس از آن سفر چند ماهه را برای رسیدن به سال 2031 به سیاره ما انجام می دهد. پس از ورود به جو زمین ، نمونه ها  با دقت قرنطینه می شود و تروسپر گفت ، با قرنطینه از هر گونه آلودگی سیاره یا بسته ما جلوگیری می شود در نهایت به مرکز فضایی جانسون ناسا در تگزاس راه پیدا می کنند. (مرکز فضایی جانسون قبلاً شامل نمونه های بی شماری از ماه آپولو بوده و برای محافظت از وسایل فضایی نیز مجهز است.)

در حالی که ماموریت بازگشت نمونه مریخ اولین تلاش برای بازیابی نمونه ای از یک منطقه بالقوه دوستانه برای زندگی است ، ماموریت های دیگر نمونه هایی را از سایر اجسام منظومه شمسی بازگردانده اند. انسان ها و روبات ها در دهه های 1960 و 1970 سنگ های ماه را برداشتند و آنها را به زمین بازگرداندند و به دانشمندان اجازه دادند فرض کنند که ماه از برخورد زمین و جسمی شبیه به مریخ میلیاردها سال پیش شکل گرفته است. مطالعات اخیر  در مورد نمونه های آپولو در سال 2010 ، با استفاده از تجهیزات پیشرفته تر ردپای آب در داخل نمونه هایی را که قبلا تصور می شد خشک است را نشان داد.

فضاپیماها همچنین از دنباله دارها و سیارک های بی شماری نمونه برداری کرده اند و هم اکنون دو ماموریت بازگشتی نمونه در حال انجام است. دانشمندان در حال بررسی نمونه هایی از ماموریت هایابوسا 2 ژاپن هستند که در ماه دسامبر در سیارک ریوگو ۱۶۲۱۷۳   فرود آمد. آنها همچنین مشتاقانه منتظر بازگشت کپسول مبدأ ، تفسیر طیفی ، شناسایی منابع و کاوشگر Security-Regolith Explorer (OSIRIS-REx) ناسا هستند که در سال 2023 قطعه هایی از سیارک بنو ۱۰۱۹۵۵ وجود دارد.

دیوید میچل، مدیر بخش مهندسی و فناوری مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در مریلند گفت که بازگشت نمونه مریخ حتی بلند پروازانه تر خواهد بود. وی گفت: “اهمیت این برنامه در مقابل مأموریت های بازگشت نمونه قبلی این است که نیاز به چندین مأموریت مختلف در مقاطع مختلف زمانی است.”

دون براونلی ، ستاره شناس دانشگاه واشنگتن ، محقق اصلی مأموریت بازگشت نمونه دنباله دار گفت: مأموریت های گذشته مانند Stardust که نمونه ای از یک دنباله دار را در سال 2006 بازگرداند نشان می دهد که نمونه های مریخ با وضوح بالا مورد بررسی قرار می گیرند. وی گفت همانند نمونه های آپولو قبل از آن، دانشمندان با بهبود تجهیزات، نتایج ماموریت Stardust را مجدداً مرور می کنند. بعداًدر سال 2014 کشف شد که ذرات بین ستاره ای در نمونه نشان داده شده است .

براونلی گفت Stardust (گردستاره) در دانشمندان از ستاره های دنباله دار “انقلابی” ایجاد کرد زیرا این ماموریت ترکیبی عجیب از “یخ و آتش” را تشکیل می داد که این اجرام یخی را تشکیل می دهد. مواد سنگی موجود در نمونه در منظومه شمسی داخلی با دمای 1000 تا 2000 درجه فارنهایت (540 تا 1100 درجه سانتیگراد) ساخته شده اند. وی گفت ، با این وجود مواد یخی در دمای پایین “10 درجه” بالای صفر مطلق، سردترین دمایی که می تواند ایجاد شود، ساخته شده اند.

براونلی گفت: “ما معتقدیم که بیشتر مواد سنگی ستاره های دنباله دار نزدیک به خورشید تشکیل شده اند.

بروان لی با اشاره به اینکه با گذشت زمان ، مواد به کمربند کوییپر، منطقه درست خارج از مدار نپتون و از جمله مدار پلوتو که بیشتر ستاره های دنباله دار منظومه شمسی از آنجا می آیند، خارج شد. حتی مهمتر اینکه ، بیشتر مواد سنگی شامل بیوگرافی یا فرایندهای بیولوژیکی است که نشان دهنده حیات است.

براونلی گفت، این یافته ها به دلیل قدرت و جرم مورد نیاز ابزارها در فضا ممکن نبود. وی گفت: “منظور من این است كه بزرگترین ابزاری كه برای تجزیه و تحلیل نمونه های برگشتی استفاده شد، سنكروترون بود كه می تواند به اندازه یك مركز خرید باشد.”

در حالی که بازگشت نمونه مریخ در لیست خواسته های ناسا قرار دارد ، آژانس قصد دارد فضانوردان را برای جمع آوری نمونه ها به ماه بفرستد. دوباره این بار، این به عنوان بخشی از برنامه آرتمیس خواهد بود، که ممکن است انسان را در ماه 2024 روی ماه قرار دهد ، بسته به اینکه دولت بایدن در مهلت تعیین شده توسط دولت قبلی انجام می دهد.

هنگامی که آرتمیس در ماموریتش قدم هایی به جلو بر میدارد، “نزدیکترین مورد به ثانیه ” به مریخ در لیست خواسته های دانشمند ارشد ناسا جیم گرین ، دیدن انسان ها یا روبات های مفید است که یک نمونه هسته را از دهانه های سایه دار دائمی روی ماه می گیرند ، جایی که مواد فرار مانند یخ آب بیش از 4.5  میلیارد سال از آغاز منظومه شمی جمع می شود.

گرین در حین برگزاری وبینار گفت: “این یک مجموعه فوق العاده هیجان انگیز از مطالب خواهد بود که، به نظر من، چیزهای زیادی در مورد منشا و تکامل سیستم کره ماه را به ما نشان میدهد.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.