دگردیسی مولفه ای در زیست شناسی

مولفه ای در زیست شناسی

دگردیسی مولفه ای در زیست شناسی

دگردیسی مولفه ای در زیست شناسی

دگردیسی، در زیست شناسی، تغییر چشمگیر شکل یا ساختار در یک فرد پس از جوجه ریزی یا تولد را شامل می شود. ظاهراً هورمون هایی به نام پوست اندازی و هورمون های جوانی که مختص گونه نیستند، تغییرات را تنظیم می کنند.برای مطالعه کامل مقاله با مجله علمی آندرومدامگ همراه باشید.

این تغییرات فیزیکی و همچنین تغییراتی که شامل رشد و تمایز است با تغییراتی در فیزیولوژی، بیوشیمی و رفتار ارگانیسم همراه است.

اشکال نابالغ یا لاروها با محیط‌ها و حالت‌های زندگی که با اشکال بالغ متفاوت است سازگار هستند. این تفاوت‌ها ممکن است برای اطمینان از اینکه لاروها و بالغ‌های یک گونه در رقابت مستقیم برای غذا یا فضای زندگی شرکت نمی‌کنند، حائز اهمیت باشد. نمونه هایی از دگردیسی شامل قورباغه، مرحله لاروی آبزی است که به قورباغه ساکن خشکی (کلاس دوزیستان) تبدیل می شود. ستاره های دریایی و سایر خارپوستان دچار دگردیسی می شوند که شامل تغییر از تقارن دو طرفه لارو به تقارن شعاعی حشرات بالغ می شود. الگوهای دگرگونی در خرچنگ ها، خرچنگ ها و سایر سخت پوستان و همچنین در حلزون ها، صدف ها و سایر نرم تنان به خوبی شناخته شده است. شکل لاروی اوروکوردات (به عنوان مثال، تونیکات، یا آب دزدک دریایی) شبیه قورباغه و شنای آزاد است. فرد بالغ بی تحرک و تا حدودی منحط است.

از جمله دراماتیک ترین و کاملاً مطالعه شده ترین نمونه های دگردیسی، حشرات هستند. از آنجایی که رشد در همه حشرات یکسان نیست، راحت است که آنها را بر اساس الگوی تغییرات ساختاری به دسته های اصلی گروه بندی کنیم: آمتابولوس، همی متابولوس و هولومتابولوز. در رشد متابولیسم به سادگی یک افزایش تدریجی در اندازه جوان تا رسیدن به ابعاد بالغ وجود دارد. این نوع رشد در ماهی نقره‌ای، دم فنری و سایر حشرات بدوی رخ می‌دهد. در حشرات پیشرفته تر (مانند ملخ ها، موریانه ها، حشرات واقعی) پدیده ای به نام دگردیسی تدریجی یا همی متابولوز رخ می دهد. چرخه زندگی نیم متابولوس از تخم، پوره و بالغ تشکیل شده است. پوره یا حشره نابالغ از نظر شکل و عادات غذایی شبیه انسان بالغ است و از نظر اندازه، نسبت بدن و الگوی رنگ متفاوت است. بال های ابتدایی قابل مشاهده هستند و از بیرون رشد می کنند. رشد تدریجی از طریق یک سری پوست اندازی (ریزش دوره ای اسکلت بیرونی) است، که بالغ از پوست اندازی نهایی خارج می شود.

 

دگردیسی کامل یا هولومتابولو مشخصه سوسک ها، پروانه ها و پروانه ها، مگس ها و زنبورها است. چرخه زندگی آنها شامل چهار مرحله است: تخم، لارو (q.v.)، شفیره (q.v.) و بالغ. لارو با لارو بالغ تفاوت زیادی دارد. بدون بال است و شکل و عادات آن به جای تولید مثل برای رشد و نمو مناسب است. تغییر در بزرگسالان در مرحله شفیرگی غیرفعال و بدون تغذیه رخ می دهد. در این زمان لارو دچار دگرگونی می شود که در آن بال ها به صورت خارجی ظاهر می شوند، اندام ها و بافت های لارو شکسته می شوند و ساختارهای بالغ توسعه می یابد. Hypermetamorphosis، شکلی از دگردیسی کامل، در برخی از سوسک ها، مگس ها و سایر حشرات رخ می دهد و با یک سری مراحل لاروی مشخص می شود.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.