والنتینا ترشکووا اولین زن در فضا

اولین زن فضانورد

والنتینا ترشکووا اولین زن در فضا

والنتینا ترشکووا اولین زن در فضا

والنتینا ترشکووا اولین زنی است که به فضا رفت.او در 6 مارس 1937 در یك خانواده دهقانی در منطقه یاروسلاول اتحاد جماهیر شوروی سابق متولد شد.برای آشنایی بیشتر با والنتینا ترشکووا اولین زن فضانورد تا انتهای مقاله با آندرومدا مگ همراه باشید.

اکتشافات فضایی کاری است که مردم امروزه به طور معمول و بدون توجه به جنسیت خود انجام می دهند. با این حال ، بیش از نیم قرن پیش زمانی بود که دسترسی به فضا “شغل مردان” تلقی می شد. زنان هنوز در آنجا نبودند و با توجه به الزاماتی که باید با یک تجربه خاص خلبانی باشند ، مانع کارشان بود. در ایالات متحده 13 زن در اوایل دهه 1960 آموزش فضانوردی را گذراندند ، اما فقط به نیاز به داشتن خلبان از ارتش خارج شدند.

اولین زن در فضا

در اتحاد جماهیر شوروی ، آژانس فضایی به طور فعال به دنبال زنی برای پرواز بود ، به شرط اینکه بتواند آموزش را بگذراند. و همینطور شد که والنتینا ترشكوا در تابستان 1963 پرواز خود را انجام داد ، دو سال پس از سواری اولین فضانوردان شوروی و آمریكا به فضا این اتفاق رخ داد . او راه را برای فضانورد شدن سایر زنان نیز  هموار کرد، اگرچه اولین زن آمریکایی تا دهه 1980 برای پرواز به مدار نرفت.

اوایل زندگی و علاقه به پرواز

والنتینا ترشكوا در 6 مارس 1937 در یك خانواده دهقانی در منطقه یاروسلاول اتحاد جماهیر شوروی سابق متولد شد. اندكی پس از شروع كار در یك كارخانه نساجی در سن 18 سالگی، به یک باشگاه آماتور چتربازی پیوست. همین امر علاقه او به پرواز را برانگیخت و در سن 24 سالگی درخواست کرد تا یک کیهان نورد شود. در اوایل همان سال 1961 ، برنامه فضایی شوروی شروع به بررسی اعزام زنان به فضا کرد. شوروی به دنبال “اولین شخص” دیگری بود که در آن ایالات متحده را شکست دهد ، از جمله بسیاری از اولین کارهایی که در زمینه فضا به دست آوردند.

با نظارت یوری گاگارین (اولین مرد فضا) فرایند انتخاب فضانوردان زن از اواسط سال 1961 آغاز شد. از آنجا که خلبانان زن در نیروی هوایی شوروی زیاد نبودند ، زنان چترباز به عنوان یک رشته احتمالی نامزدهای فضانوردی  در نظر گرفته می شدند. ترشكووا به همراه سه زن دیگر چترباز و یك خلبان زن در سال 1962 به عنوان كیهان نورد برای آموزش انتخاب شدند.

از پریدن از هواپیما گرفته تا پرواز فضایی

به دلیل تمایل شوروی به محرمانه نگه داشتن اطلاعات ، کل برنامه  محرمانه مانده  بود ، بنابراین تعداد کمی از مردم از این تلاش اطلاع داشتند. طبق گزارشات ، ترشكوا هنگامي كه براي تمرين عزيمت كرد ، به مادرش گفت كه قصد دارد به اردوي تمريني براي يك تيم نخبگان چترباز برود. تا اینکه پرواز از رادیو اعلام شد که مادرش حقیقت دستاورد دخترش را فهمید. هویت سایر زنان در برنامه فضانورد تا اواخر دهه 1980 فاش نشد. با این حال، والنتینا ترشکووا تنها کسی بود که در آن مرحله به فضا رفت.

تاریخ سازی

قرار بود اولین پرواز تاریخی یک فضانورد زن با دومین پرواز دوگانه همخوانی داشته باشد (مأموریتی که دو کشتی همزمان باید در مدار باشند و کنترل زمینی آنها را در فاصله 5 کیلومتری (3 مایل) یکدیگر مانور دهد) این برنامه برای ژوئن سال بعد برنامه ریزی شده بود ، به این معنی که ترشکووا فقط حدود 15 ماه فرصت داشت تا آماده شود. آموزش مقدماتی برای زنان بسیار شبیه به مردان فضانورد بود. این شامل مطالعه در کلاس ، پرش با چتر و زمان در یک جت ایروباتیک بود. همه آنها به عنوان ستوان دوم در نیروی هوایی شوروی مأمور شدند، که در آن زمان بر برنامه فضانورد کنترل کامل  داشتند.

فضاپیمای وستوک 6 در تاریخ

والنتینا ترشكووا برای پرواز با وستوک 6 انتخاب شد، و برای تاریخ 16 ژوئن 1963 برنامه ریزی شده بود. آموزش وی شامل حداقل دو شبیه سازی طولانی مدت در زمین ، 6 روز و 12 روز بود. در 14 ژوئن 1963 ، فضانورد والری بیکوفسکی از وستوک 5 به فضا پرتاب شد. ترشکووا و وستوک 6 دو روز بعد با پرواز با علامت تماس “چایکا” (مرغ دریایی) به  فضا پرتاب شدند. با پرواز در دو مدار متفاوت ، فضاپیما ها  تقریباً 5 کیلومتر (3 مایل) از یکدیگر فاصله داشتند و کیهان نوردان ارتباطات مختصری را رد و بدل کردند. ترشكووا راه وستوك را دنبال كرد تا از كپسول حدود 6000 متر (20،000 فوت) بالاتر از سطح زمین بیرون بکشد  و زیر چتر نجات فرود آید. وی در تاریخ 19 ژوئن 1963 در نزدیکی کاراگاندا ، قزاقستان به زمین نشست. پرواز او 48  گردش مداری  به طول 70 ساعت و 50 دقیقه در فضا طول کشید. او بیش از مجموع فضانوردان پروژه مرکوری ایالات متحده در مدار به سر برد.

ممکن است والنتینا برای مأموریت وسخود که شامل یک راهپیمایی فضایی است ، آموزش دیده باشد ، اما  آن پرواز هرگز اتفاق نیفتاده است. برنامه فضانورد زن در سال 1969 منحل شد و تا سال 1982 بود که زن بعدی در فضا پرواز کرد. آن  زن  کیهان نورد سوويتلانا ساويتسكايا بود كه با يك پرواز سايوز به فضا رفت. ایالات متحده یک زن را تا 1983 به فضا نفرستاد  ،  تا زمانی که سالی راید ، یک فضانورد و فیزیکدان ، با هواپیمای شاتل فضایی چلنجر پرواز کرد.

زندگی شخصی و افتخارات

ترشكوا در نوامبر 1963 با یک کیهان نورد  دیگر آندریان نیكولایف ازدواج كرد. این دو یک دختر به نام یلنا داشتند که سال بعد به دنیا آمد، یان اولین فرزند والدینی که هر دو در فضا بودند، بود. این زوج بعدا طلاق گرفتند.

والنتینا ترشکووا برای پرواز تاریخی خود نشان های لنین و قهرمان اتحاد جماهیر شوروی را دریافت کرد. بعداً وی به عنوان رئیس کمیته زنان شوروی خدمت کرد و به عضویت شوروی عالی، پارلمان ملی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و هیئت رئیسه ، هیئت ویژه ای در دولت شوروی درآمد. وی در سالهای اخیر در مسکو  زندگی میکرده است.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.