جان گلن فضانورد آمریکایی و سناتور ایالات متحده

هرشل گلن جونیور

جان گلن فضانورد آمریکایی و سناتور ایالات متحده

جان گلن فضانورد آمریکایی و سناتور ایالات متحده

هرشل گلن جونیور ملقب به جان گلن در 18 ژوییه 1921 در آمریکا بدنیا آمد او اولین فضانورد آمریکایی ای بود که به دور زمین چرخید و سومین چرخشش را در سال 1962 در مدار زمین به پایان رساند. البته یوری گاگارین اولین فضا نوردی بود که در سال 1961 یک دور به دور زمین از طرف شوری چرخیده بود.برای آشنایی با جان گلن تا انتهای مقاله با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

گلن در سال 1942 به نیروی دریایی ایالات متحده پیوست و در سال 1943 به نیروی دریایی ایالات متحده پیوست و در طول جنگ جهانی دوم 59 ماموریت در اقیانوس آرام جنوبی را به انجام رساند. او در سال 1954 در بخش آموزش خلبانی فارغ التحصیل شد او همچنین اولین پرواز بین قاره ای را با سرعت مافوق صوت در سال 1957 به انجام رساند.

در ماموریت هفت عطارد خلبانانی در سال 1959 به عنوان اولین فضا نوردان انتخاب شدند و گلن مسن ترین آن خلبانان بود و در آن شرکت کرد. گلن در سال 1964 از حوزه هوا و فضا بازنشسته شد تا به عنوان نامزد دموکرات کرسی سنای آمریکا را در ایالت اوهایو بدست آورد  البته پس ازا ین اینکه نامزدی اش را اعلام نمود وقتی در خانه اش مشغول دوش گرفتن بود پایش لغزید و قسمت گوشش به وان خورد و شدیدا آسیب دید. البته در انتخابات ریاست جمهوری حزب دموکرات در سال 1984 نیز بسیار ناموفق بود.

در 29 اکتبر 1998 ، گلن به عنوان متخصص باربری در ماموریتی نه روزه (STS-95) در فضاپیمای دیسکاوری به فضا بازگشت. در آن زمان ، گلن در سن 77 سالگی ، مسن ترین فردی بود که در فضا سفر کرد ، در آزمایش روی ماژول Spacehab شرکت کرد که شباهت های بین روند پیری و واکنش بدن به بی وزنی را مورد مطالعه قرار داد. حضور او در STS-95 بحث برانگیز بود. مقامات ناسا ادعا کردند که حضور گلن می تواند به تحقیق در مورد روند پیری کمک کند ، اما منتقدان معتقد بودند که بازگشت وی به فضا یک روند تبلیغاتی با حداقل مزایا بود.

گلن در سال 1999 از مجلس سنا بازنشسته شد. او در سال 2000 موسسه خدمات عمومی و سیاست عمومی جان گلن (در حال حاضر بخشی از مدرسه روابط عمومی جان گلن) را در دانشگاه ایالتی اوهایو ، کلمبوس ، که در سال 1998 به عنوان جانشین وی فعالیت کرده بود ، تأسیس کرد. به عنوان استاد گروه علوم سیاسی در سال 2012 مدال آزادی ریاست جمهوری به او اهدا شد.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.