سیاره عطارد چه خصوصیاتی دارد؟

سیاره هشتم

سیاره عطارد چه خصوصیاتی دارد؟

سیاره عطارد چه خصوصیاتی دارد؟

سیاره عطارد داخلی ترین سیاره در منظومه شمسی است و هشتمین سیاره از نظر جرم و اندازه است. بسیار به خورشید نزدیک است و با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده می باشد.برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

مشکلاتی در مشاهده عطارد نیز ممکن است وجود داشته باشد و در زمان سومریان یعنی حدود  5000 سال پیش عطارد سیاره ای شناخته شده بود.

در یونان باستان عطارد به عنوان ستاره صبح ظاهر می شد و به آن آپولو می گفتند و در رومی به آن هرمس می گفتند. هرمس یک پیام رسان سریع السیر برای خدایان بود. این نام به خاطر حرکت سریع این سیاره نسبت به سایر سیارات می باشد و نیکلاس کوپرنیک با توجه به نظریه خورشید مرکزی نیز توضیح داده که چرا عطارد و زهره همیشه در نزدیکی خورشید ظاهر می شوند.

تا اواخر قرن بیستم عطارد یکی از سیاره هایی بود که کمتر آن را درک می کردند و اطلاعات اساسی زیادی در این مورد برقرار بود. و تا دهه 1960 به دلیل نزدیکی عطارد به خورشید، دانشمندان جهت رصد این سیاره با مشکلات زیادی مواجه می شدند. فضا پیمای مسنجر در سال 2004 به فضا پرتاب شد و به مدت دوبار یعنی در سال های 2008 و 2009 از نزدیکی این سیاره عبور کرد و در سال 2011 در مدارش قرار گرفت.

مسنجر قبل از اینکه به عطارد در سال 2015 برخورد نماید کل سطح عطارد را بررسی کرد. به دلیل نزدیکی عطارد با خورشید نیز پیش بینی های تاثیرات نظریه نسبیت در مورد تاثیر گرانش بر فضا-زمان نیز مورد بررسی متخصصین قرار گرفته است. در نگاه اول عطارد شبیه ماه است و دارای دهانه هایی می باشد و این که عطارد سیاره ای بسیار متراکم است و دارای یک هسته فلزی است که 61 درصد حجم آن را اشغال کرده است.

علاوه بر این موضوعات مطرح شده سطح عطارد تفاوت های زیادی نیز با سطح ماه دارد. عطارد از نظر جریان گدازه ای تیره رنگ که ماریا نامیده می شود کمبود دارد و وجود یک سری پستی بلندی ها در سطح عطارد نشان میدهد که این سیاره در حال کوچک شدن نیز می باشد.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.