باران اسیدی چیست و چگونه ایجاد می شود؟

نگاهی به باران های اسیدی

باران اسیدی چیست و چگونه ایجاد می شود؟

باران اسیدی چیست و چگونه ایجاد می شود؟

باران اسیدی هر نوع بارشی را توصیف می کند که حاوی مقادیر زیادی اسیدهای نیتریک و سولفوریک باشد. همچنین می تواند به صورت برف، مه و تکه های کمی از مواد خشک باشد که به زمین می نشیند. باران طبیعی کمی اسیدی است و pH آن 6.6 است ، در حالی که باران اسیدی دارای pH بین 4.2 تا 4.4 است.برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

دلایل باران اسیدی

پوشش گیاهی پوسیده و آتشفشان های در حال فوران برخی مواد شیمیایی را آزاد می کند که می تواند باعث باران اسیدی شود ، اما بیشتر چنین بارش هایی محصول فعالیت های انسان است. بزرگترین منابع این باران ها نیروگاههای زغال سنگ ، کارخانه ها و اتومبیل ها هستند.

وقتی انسان سوخت های فسیلی را می سوزاند، دی اکسید گوگرد (SO2) و اکسیدهای نیتروژن (NOx) در جو آزاد می شوند. این آلاینده های هوا با آب ، اکسیژن و سایر مواد واکنش نشان داده و اسید سولفوریک و نیتریک موجود در هوا را تشکیل می دهند. بادها ممکن است این ترکیبات اسیدی را در جو و بیش از صدها مایل گسترش دهند. وقتی این بارش به زمین می رسد ، در آب رواناب از سطح آن عبور می کند ، وارد سیستم های آبی می شود و در خاک فرو می رود.

اثرات باران اسیدی

دی اکسید گوگرد و اکسیدهای نیتروژن گازهای گلخانه ای اولیه نیستند که به گرم شدن کره زمین کمک کنند ، یکی از اصلی ترین اثرات تغییر اقلیم نیز می باشند. در واقع ، دی اکسید گوگرد اثر خنک کننده ای بر جو دارد. اما اکسیدهای نیتروژن به تشکیل ازن در سطح زمین کمک می کند ، واین ماده  یک آلاینده اصلی که می تواند برای افراد مضر باشد. هر دو گاز باعث نگرانی های زیست محیطی و بهداشتی می شوند زیرا از طریق آلودگی هوا و باران های اسیدی به راحتی گسترش می یابند.

باران اسیدی اثرات زیست محیطی بسیاری دارد ، به ویژه در دریاچه ها ، نهرها ، تالاب ها و دیگر محیط های آبی تاثیر گذار است. باران اسیدی باعث اسیدی شدن این گونه آبها می شود که منجر به جذب بیشتر آلومینیوم از خاک می شود که به دریاچه ها و نهرها منتقل می شود. این ترکیب باعث سمی شدن آب هایی میشود که  خرچنگ دریایی ، صدف ، ماهی و سایر آبزیان در این گونه آب ها زیست می کنند.

برخی از گونه ها بهتر از گونه های دیگر آب های اسیدی را تحمل می کنند. با این حال ، در یک اکوسیستم بهم پیوسته ، آنچه در برخی از گونه ها تأثیر می گذارد ، سرانجام در بسیاری از زنجیره های غذایی از جمله گونه های غیر آبزی مانند پرندگان تأثیر می گذارد.

باران های اسیدی و مه همچنین به جنگل ها به ویژه در مناطقی که در ارتفاعات بالاتر هستند آسیب می رساند. رسوبات اسیدی مواد مغذی ضروری مانند کلسیم را از خاک ربوده و باعث ترشح آلومینیوم در خاک می شود و این مسئله باعث می شود درختان آب را سخت بگیرند برگ درختان توسط اسید ها آسیب می بینند.

اثرات باران اسیدی ، همراه با سایر عوامل تنش زای محیطی ، باعث می شود درختان و گیاهان از سلامتی کمتری برخوردار شوند ، در برابر درجه حرارت سرد ، حشرات و بیماری ها آسیب پذیرتر شوند. همچنین ممکن است آلاینده ها توانایی تولید مثل درختان را مهار کنند. بعضی از خاک ها بهتر از خاک های دیگر قادر به خنثی سازی اسیدها هستند. اما در مناطقی که “ظرفیت بافر” خاک کم است ، مانند مناطقی از شمال شرقی ایالات متحده ، اثرات مضر باران اسیدی بسیار بیشتر است.

رسوبات اسیدی به ساختارهای فیزیکی مانند ساختمانهای سنگ آهک و اتومبیل آسیب می رساند. و هنگامی که به شکل مه استنشاق درآید ، رسوب اسید می تواند باعث مشکلات سلامتی از جمله سوزش چشم و آسم شود.

حال چه کاری می توان در این زمینه انجام داد؟

تنها راه مبارزه با باران های اسیدی جلوگیری از انتشار آلاینده های عامل آن است. این به معنای سوزاندن کمتر سوخت های فسیلی و تنظیم استانداردهای کیفیت هوا است. در ایالات متحده ، قانون هوای پاک سال 1990 باران اسیدی را هدف قرار داد ، محدودیت های آلودگی را ایجاد کرد که به کاهش انتشار دی اکسید گوگرد 88 درصد بین سال های 1990 و 2017 کمک می کند. استانداردهای کیفیت هوا همچنین انتشار دی اکسید نیتروژن در ایالات متحده را 50 درصد کاهش داده است بازه زمانی. این روند به جنگل های صنوبر قرمز در نیوانگلند و برخی از جمعیت ماهی ها کمک می کند ، به عنوان مثال ، از آسیب باران اسیدی بهبود یابند. اما بهبودی به زمان نیاز دارد و خاک های شمال شرقی ایالات متحده و شرق کانادا اخیراً نشانه هایی از تثبیت مواد مغذی را نشان داده اند. مشکلات باران اسیدی تا زمان استفاده از سوخت های فسیلی پابرجا خواهد بود و کشورهایی مانند چین که برای تولید برق و فولاد بسیار به زغال سنگ اعتماد کرده اند با چنین اثراتی دست و پنجه نرم می کنند. یک مطالعه نشان داد که باران اسیدی در چین حتی یکی از دلایلزمین لغزش در2009 بوده است. چین در حال اجرای کنترل انتشار دی اکسید گوگرد است که از سال 2007 تاکنون 75 درصد کاهش یافته است  اما در هند این میزان به نصف افزایش یافته است.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.