گل رز چیست؟

گلی زیبا

گل رز چیست؟

گل رز چیست؟

رز، (جنس Rosa)، سرده ای از حدود 100 گونه درختچه چند ساله از خانواده گل سرخ (Rosaceae). گل رز عمدتاً بومی مناطق معتدل نیمکره شمالی است.برای مطالعه کامل مقاله با مجله علمی آندرومدامگ همراه باشید.

بسیاری از گل های رز به دلیل گل های زیبای خود که رنگ آنها از سفید تا رنگ های مختلف زرد و صورتی تا زرشکی تیره و مایل به قهوه ای متغیر است، کشت می شوند و اکثر آنها عطر دلپذیری دارند که با توجه به تنوع و شرایط آب و هوایی متفاوت است.

بیشتر گونه‌های گل رز بومی آسیا هستند و تعداد کمتری از آن‌ها بومی آمریکای شمالی و تعداد کمی در اروپا و شمال غربی آفریقا است. گل های رز از مناطق مختلف جهان به راحتی هیبرید می شوند و انواعی را ایجاد می کنند که با اشکال والدین همپوشانی دارند و تعیین گونه های اصلی را دشوار می کند. کمتر از 10 گونه، عمدتا بومی آسیا، در آمیختگی که در نهایت انواع بسیاری از گلهای رز باغی امروزی را تولید کرد، شرکت داشتند.

توصیف فیزیکی

رزها درختچه‌های راست، بالارونده یا دنباله‌داری هستند که ساقه‌های آن‌ها معمولاً با خارهایی به اشکال و اندازه‌های مختلف که معمولاً خار نامیده می‌شود، مسلح می‌شوند. برگها متناوب و مرکب به شکل پینه ای هستند (یعنی پر شکل)، معمولاً با برگچه های بیضی شکل که دندانه های تیز دارند. گل‌های رز وحشی معمولاً پنج گلبرگ دارند، در حالی که گل‌های رزهای پرورشی اغلب دوتایی هستند (یعنی با مجموعه‌های متعدد گلبرگ). اندازه گل های رز از مینیاتورهای کوچک به قطر 1.25 سانتی متر (0.5 اینچ) تا گل های هیبریدی با ابعاد بیش از 17.5 سانتی متر (7 اینچ) متغیر است. میوه گوشتی، گاهی خوراکی و توت مانند گیاه رز (در واقع فنجان گلی) به عنوان باسن شناخته می شود و معمولاً از رنگ قرمز تا نارنجی متغیر است.

گل رز می تواند توسط تعدادی از بیماری ها آلوده شود که بیشتر آنها توسط قارچ ها ایجاد می شوند. کپک پودری به صورت کپک سفید متمایل به خاکستری روی سطح برگ ها و ساقه های جوان ظاهر می شود. قارچ لکه سیاه به صورت لکه های سیاه آشکار روی برگ ها ظاهر می شود و باعث ریزش آنها می شود. زنگ نیز بیماری شایع گل رز است. شته ها یک آفت شایع در برگ ها و ساقه های جوان هستند.

گلهای گل رز گل رز (Rosa ×damascena) و چندین گونه دیگر منشا عطار گل رز مورد استفاده در عطرها هستند. بسیاری از گونه ها، به ویژه رز روگوزا (R. rugosa)، گل رز خوراکی تولید می کنند که منبع غنی ویتامین C است و گاهی اوقات در کنسروها استفاده می شود.

 

چندین کلاس اصلی گل رز باغی وجود دارد. شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین دسته گل رز، گل رز هیبریدی چای است که بیشتر گل رزهایی را تشکیل می‌دهد که در گلخانه‌ها و باغ‌ها رشد می‌کنند و در مغازه‌های گل فروشی به فروش می‌رسند. چای های هیبریدی در طیف کاملی از رنگ های رز وجود دارند و شکوفه های متقارن بزرگی دارند. چای های هیبریدی از تلاقی گل های رز چای اغلب شکوفا شده اما شکننده با رزهای دائمی هیبریدی قوی حاصل می شود. دمنوش های هیبریدی محبوبیت زیادی به دست آوردند تا اینکه در اوایل قرن بیستم جایگزین چای های هیبریدی شدند. رزهای پلیانتا دسته ای از رزهای بسیار مقاوم هستند که دسته های انبوهی از شکوفه های ریز تولید می کنند. گل رز فلوریبوندا هیبریدهای مقاومی هستند که از تلاقی چای هیبریدی با پلی آنتاس به دست می آیند. رزهای گراندی فلورا هیبریدهای نسبتا جدیدی هستند که از تلاقی چای های هیبریدی و گل رز فلوریبوندا حاصل می شوند. Grandifloras گلهای پر شکوفه تولید می کند که روی بوته های بلند مقاوم رشد می کنند. از دیگر کلاس‌های رزهای مدرن می‌توان به رزهای کوهنوردی اشاره کرد که ساقه‌های باریک آن‌ها را می‌توان برای بالا رفتن از داربست آموزش داد. گل رز بوته ای که به بوته های بزرگ تبدیل می شود. و گل رز مینیاتوری که گیاهانی به اندازه کوتوله هستند که شکوفه های ریز دارند. در مجموع هزاران گونه قابل شناسایی گل رز در آن دسته و سایر طبقات وجود دارد.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.