نیلز بور فیزیکدان دانمارکی

برجسته ترین فیزیکدانان قرن بیستم

نیلز بور فیزیکدان دانمارکی

نیلز بور فیزیکدان دانمارکی

نیلز بور یک فیزیکدان دانمارکی است که به عنوان یکی از برجسته ترین فیزیکدانان قرن بیستم شناخته شده است او اولین کسی بود که مفهوم کوانتومی بودن ساختار را در ساختار های اتمی و مولکولی مطرح کرد.برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

به همین خاطر در سال 1922 او برنده جایزه نوبل گردید و اینکه باید خاطر نشان مرد که او نقش مهمی را در توسعه فیزیک کوانتوم ایفا کرده است و مشارکت های  گسترده ای در خارج و داخل علم فیزیک نیز داشته است.

نیلز بور  دارای مادری به نام آلن و پدری به نام کریستین بود. مادرش دختر یک بانکدار بود و پدرش نیز استاد فیزیولوژی دانشگاه کپنهاگ دانمارک بود و دو بار برنده جایزه نوبل شد. در یکم اوت سال 1912 بور با مارگریت نورلوند ازدواج کرد و نتیجه ازدواج آنها حاصلش شش پسر بود.

مدل اتمی بور

ایده فیزیک کوانتومی او در سال 1912 پا به عرصه گذاشت در یک سال قبل ارنست رادرفورد و همکارانش به طور تجربی ثابت کرده بودند که ایتم شامل هسته ای سنگین با بار مثبت است و الکترون هایی با بار منفی ولی سبک تر در حول آن در حال گردش هستند. طبق فیزیک کلاسیک نشان داده شد که جنین سیستمی برای اتم ها ناپایدار می باشدو بور مجبور شد تصور کند که الکترون ها تنها مدارهای خاصی را که توسط کوانتوم  تعیین شده را به کمک  تابش الکترو مغناطیسی میتوانند  به مدارهای دارای انرژی کم بروند گرچه برای بسیاری از فیزیکدانان این امر غیر قابل قبول بود و اما مدل اتمی بور توانست تعداد زیادی از داده های آزمایشی را در این بخش مورد بررسی قرار دهد.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.