ماری کوری فیزیکدان لهستانی فرانسوی

فیزیکدان معروف

ماری کوری فیزیکدان لهستانی فرانسوی

ماری کوری در 7 نوامبر سال 1867 در لهستان به دنیا آمد و در 4 ژوییه 1934 در فرانسه در گذشت. اوفیزیکدان فرانسوی لهستانی الاصل، که به دلیل کارش در مورد رادیواکتیویته مشهور است. دو بار برنده جایزه نوبل نیز شد. به همراه هانری بکرل و همسرش پیر کوری، جایزه نوبل فیزیک 1903 به او اهدا شد. برای خواندن ادامه مقاله با مجله علمی آندرومدامگ همراه باشید.

او تنها برنده جایزه نوبل شیمی در سال 1911 بود. او اولین زنی بود که برنده جایزه نوبل شد و تنها زنی است که این جایزه را در دو زمینه مختلف دریافت کرد.

اوایل زندگی

او از دوران کودکی به خاطر حافظه شگفت انگیزش قابل توجه بود و در سن 16 سالگی پس از اتمام تحصیلات متوسطه خود  مدال طلا را به دست آورد. از آنجایی که پدرش که معلم ریاضیات و فیزیک بود، پس‌انداز خود را در اثر سرمایه‌گذاری بد از دست داد، او مجبور شد به عنوان معلم کار کند و همزمان به طور مخفیانه در «دانشگاه آزاد» ملی‌گرایانه شرکت کرد و به زبان لهستانی برای زنان کارگر کتاب خواند.  او در سن 18 سالگی به عنوان فرماندار منصوب شد و در آنجا دچار یک رابطه عاشقانه ناخوشایند شد. او از درآمدهایش توانست هزینه تحصیل پزشکی خواهرش برونیسلاوا را در پاریس تأمین کند، با این درک که برونیسلاوا بعداً به او کمک می کند تا تحصیل کند.

مهاجرت به پاریس و دریافت اولین جایزه نوبل

در سال 1891 اسکلودوسکا به پاریس رفت و اکنون با استفاده از نام ماری، شروع به دنبال کردن سخنرانی های پل آپل، گابریل لیپمن و ادموند بوتی در دانشگاه سوربن کرد. او در آنجا با فیزیکدانانی آشنا شد که از قبل شناخته شده بودند – ژان پرین، چارلز مورین و ایمه کاتن از این دسته از افراد بودند. اسکلودوسکا تا پایان شب در اتاق دانشجویی خود کار می کرد و عملاً با نان، کره و چای زندگی می کرد. او در سال 1893 در مجوز علوم فیزیکی مقام اول را کسب کرد. او شروع به کار در آزمایشگاه تحقیقاتی لیپمن کرد و در سال 1894 درعلوم ریاضی رتبه دوم را کسب کرد. در بهار همان سال بود که با پیر کوری آشنا شد.

ازدواج آنها (25 ژوئیه 1895) نشانگر شروع یک شراکت بود که به زودی به نتایج مهم جهانی دست یافت، به ویژه کشف پولونیوم  در تابستان 1898 و در سال 1898 این امر یعنی  رادیوم چند ماه بعد پس از کشف پدیده جدیدی توسط هانری بکرل (1896) (که بعدها او آن را رادیواکتیویته نامید) کشف گردید، ماری کوری، در جستجوی موضوعی برای پایان نامه، تصمیم گرفت تا دریابد که آیا خاصیت کشف شده در اورانیوم در مواد دیگری نیز وجود دارد یا خیر. او متوجه شد که این موضوع برای توریم نیز صدق می کند.

با معطوف کردن توجه خود به مواد معدنی، او متوجه شد که علاقه خود را به pitchblende جلب می کند، ماده معدنی که فعالیت آن، برتر از اورانیوم خالص، تنها با وجود مقادیر کمی از یک ماده ناشناخته با فعالیت بسیار بالا در سنگ معدن قابل توضیح است. پیر کوری سپس در کاری که او برای حل این مشکل انجام داده بود و منجر به کشف عناصر جدید، پولونیوم و رادیوم شد، به او پیوست. در حالی که پیر کوری عمدتاً خود را وقف مطالعه فیزیکی تشعشعات جدید کرد، ماری کوری برای به دست آوردن رادیوم خالص در حالت فلزی تلاش کرد – که با کمک شیمیدان آندره لوئیس دبیرن، یکی از شاگردان پیر کوری به دست آمد. بر اساس نتایج این تحقیق، ماری کوری دکترای علوم خود را در ژوئن 1903 دریافت کرد و به همراه پیر، مدال داوی انجمن سلطنتی را دریافت کرد. همچنین در سال 1903 آنها با بکرل جایزه نوبل فیزیک را برای کشف رادیواکتیو به اشتراک گذاشتند.

تولد دو دخترش، ایرن و ایو، در سال‌های 1897 و 1904، کار علمی فشرده ماری را قطع نکرد. او به عنوان مدرس فیزیک در École Normale Supérieure برای دختران در Sèvres (1900) منصوب شد و در آنجا روشی برای تدریس بر اساس نمایش های تجربی معرفی کرد. در دسامبر 1904 او به عنوان دستیار ارشد در آزمایشگاهی که پیر کوری آن را هدایت می کرد منصوب شد.

مرگ ناگهانی پیر کوری (19 آوریل 1906) ضربه تلخی برای ماری کوری بود، اما همچنین یک نقطه عطف تعیین کننده در زندگی حرفه ای او بود: از این پس او تمام انرژی خود را صرف انجام کارهای علمی که آنها انجام داده بودند به تنهایی انجام داد. در 13 مه 1906، او به سمت استادی منصوب شد که پس از مرگ همسرش خالی مانده بود. او اولین زنی بود که در دانشگاه سوربن تدریس کرد. در سال 1908 او به مقام استادی رسید و در سال 1910 رساله اساسی او در مورد رادیواکتیویته منتشر شد. در سال 1911 جایزه نوبل شیمی را برای جداسازی رادیوم خالص دریافت کرد. او در سال 1914 شاهد تکمیل ساختمان آزمایشگاه های موسسه رادیوم (Institut du Radium) در دانشگاه پاریس بود.

در طول جنگ جهانی اول، ماری کوری، با کمک دخترش ایرن، خود را وقف توسعه استفاده از رادیوگرافی X کرد. در سال 1918 مؤسسه رادیوم، کارکنانی که ایرن به آن ملحق شده بود، به طور جدی شروع به فعالیت کرد و قرار بود به یک مرکز جهانی برای فیزیک و شیمی هسته ای تبدیل شود. ماری کوری که اکنون در بالاترین نقطه شهرت خود قرار دارد و از سال 1922 عضو آکادمی پزشکی بود، تحقیقات خود را به مطالعه شیمیایی مواد رادیواکتیو و کاربردهای پزشکی این مواد اختصاص داد.

در سال 1921، ماری کوری، همراه با دو دخترش، سفری پیروزمندانه به ایالات متحده انجام داد، جایی که رئیس جمهور. وارن جی هاردینگ یک گرم رادیوم را که در نتیجه مجموعه ای در میان زنان آمریکایی خریده بود به او هدیه داد. او به ویژه در بلژیک، برزیل، اسپانیا و چکسلواکی سخنرانی کرد. او توسط شورای جامعه ملل به عضویت کمیسیون بین المللی همکاری فکری درآمد. علاوه بر این، او از دیدن توسعه بنیاد کوری در پاریس و افتتاح مؤسسه رادیوم در ورشو در سال 1932 که خواهرش برونیسلاوا مدیر آن شد، خشنود شد.

یکی از دستاوردهای برجسته ماری کوری درک نیاز به انباشته شدن منابع رادیواکتیو شدید، نه تنها برای درمان بیماری، بلکه برای حفظ منابع فراوان برای تحقیقات در فیزیک هسته‌ای بود. ذخایر حاصل تا زمان ظهور شتاب دهنده های ذرات پس از سال 1930 ابزاری بی رقیب بود. وجود ذخایر 5/1 گرمی رادیوم در پاریس در موسسه رادیوم که در آن رادیوم D و پولونیوم در یک دوره چند ساله انباشته شده بود، سهم تعیین کننده ای در موفقیت آزمایش های انجام شده در سال های حدود 1930 و در سال 1930 داشت. به ویژه مواردی  که ایرن کوری در رابطه با فردریک ژولیو که در سال 1926 با او ازدواج کرده بود اجرا کرد (نگاه کنید به ژولیوت کوری، فردریک و ایرنه). این کار راه را برای کشف نوترون توسط سر جیمز چادویک و بالاتر از همه، برای کشف رادیواکتیویته مصنوعی توسط ایرن و فردریک ژولیوت کوری در سال 1934 آماده کرد.

چند ماه پس از این کشف، ماری کوری در نتیجه کم خونی آپلاستیک ناشی از عمل تشعشعات هسته ای  درگذشت. سهم او در فیزیک بسیار زیاد بود، نه تنها در کارهای خود، که اهمیت آن با اعطای دو جایزه نوبل به او نشان داده شد، بلکه به دلیل تأثیر او بر نسل‌های بعدی فیزیکدانان هسته‌ای و شیمیدانان بود.

 

در سال 1995 خاکستر ماری کوری در پانتئون پاریس نگهداری شد. او اولین زنی بود که این افتخار را برای دستاوردهای خود دریافت کرد. دفتر و آزمایشگاه او در غرفه کوری موسسه رادیوم به عنوان موزه کوری نگهداری می شود.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.