صورت فلکی شکارچی یا جبار

حقایقی درباره شکارچی

صورت فلکی شکارچی یا جبار

صورت فلکی شکارچی (جبار): حقایقی درباره شکارچی

در حالی که نام صورت فلکی شکارچی از اساطیر یونان برگفته شده است، اما یک جور پنهان کاری نیز حساب میشود. صورت فلکی شکارچی در بخش استوایی آسمان واقع شده است و یکی از برجسته ترین و قابل تشخیص ترین صورت های فلکی در آسمان است و در سراسر جهان قابل مشاهده است.برای آشنایی کامل با صورت فلکی جبار تا انتهای مقاله با آندرومدا مگ همراه باشید.

مکان یابی صورت فلکی شکارچی و یا همان جبار

صورت فلکی جبار از ماه نوامبر تا فوریه در آسمان به طور واضح قابل مشاهده است. و اگر در نیمکره شمالی باشید صورت فلکی شکارچی در بخش جنوب ربی آسمان و یا در نیمکره جنوب آسمان در بخش شمال غربی آن می باشد.و در بین عرض های جغرافیایی 85 و منفی 75 درجه دیده می شود. و وقتی در اوج آسمان قرار دارد در 5 ساعت است و  کاهش درجه آن در 5 درجه است. نظام یا اپسیلون جبار، منطقه ویا دلتای شکارچی و نظاق یا زتا شکارچی که کمربند صورت فلکی شکارچی را تشکیل میدهند جز برجسته ترین ستاره های صورت فلکی شکارچی هستند.

ابطاالجوزا و یا شبان شانه، دومین ستاره درخشان صورت فلکی شکارچی هستند،و شانه راست صورت فلکی شکارچی را تشکیل میدهد. ناجذ ویا گامای شکارچی نیز شانه چپ صورت فلکی شکارچی را تشکیل میدهد. سحابی شکارچی از گرد وغبار ، هیدروژن و هلیم و سایر گازهای یونیزه  تشکیل شده است و ستاره میانی در بخش شمشیری صورت فلکی شکارچی است که از کمر بند صورت فلکی شکارچی آویزان است.

سحابی سر اسب نیز در این نزدیکی است. از دیگر ستارگان صورت فلکی نیرالسیف ویا آیوتای شکارچی است که در نوک شمشیر صورت فلکی جبار که از کمربندش آویزان است قرار دارد. میسان و یا هقعه سر صورت فلکی شکارچی را تشکیل میدهد. کاپا شکارچی نیز به عنوان زانوی راست صورت فلکی جبار قرار گرفته است. پای شکارچی در خشان ترین ستاره در صورت فلکی شکارچی می باشد که زانوی چپ شکارچی را تشکیل میدهد. با یک استثنایی که ستاره های اصلی صورت فلکی شکارچی غول های بزرگ ویا ابر آبی غول پیکر هستند و از ناجذ ویا گامای شکارچی 243 سال نوزی و از نظام و یا اپسیلون جبار 1359 سال نوری فاصله دارند. سحابی جبار بیشتر از هر ستاره دارای چشم غیر مسطح در فاصله  1600 سال نوری قرار دارد.یک سال نوری نیز مسافتی است که نور در یک سال طی میکند یعنی حدود 6 تریلیون مایل(10 تریلیون کیلومتر) اندازه را داراست.

استثایی در ستاره ابطاالجوزا  وجود دارد که به اندازه یک غول سرخ است و یکی از بزرگترین ستاره های شناخته شده است. این ستاره همچنین تنها ستاره در آسمان است که به اندازه کافی بزرگ است و نزدیک دیده میشود و به عنوان یک دیسک با تلسکوپ فضایی هابل دیده شده است. ناظران با چشمی تیز بین میتوانند تفاوت رنگ میان ستاره ابطاالجوزا و سایر ستاره های صورت فلکی شکارچی را ببینند.

امکانات سیاره فراخورشیدی

صورت فلکی جبار همچنین یک شکارگاه حاصلخیز برای سیارات خارج از خورشید یا سیارات فراخورشیدی است و ، سیاراتی که  فراتر از منظومه شمسی  قرار دارند. در اینجا چند سیاره (یا سیارقابل سکونت) وجود دارد که در ستاره هایی که در مرزهای شکارچی در آسمان زمین قرار دارند کشف شده است: ستاره CVSO 30 با 1200 سال نوری فاصله دارد و احتمالاً میزبان چند سیاره قابل سکونت است است. در سال 2012 ، تلسکوپ بسیار بزرگ در شیلی موفق به تصویربرداری سیاره فراخورشیدی CVSO 30c شد ، این باورنکردنی است که CVSO 30 تقریباً 280 برابر دورتر از زمین است تا نزدیکترین سیستم ستاره ای (آلفا قنطورس) می باشد. CVSO 30c (در صورت وجود) یک غول گازی است که با فاصله 660 واحد نجومی (فاصله زمین و خورشید) به دور ستاره خود می چرخد و هر 27000 سال یکبار در مدار قرار می گیرد. سیاره نامزد دیگر غول گازی CVSO 30b است که در مقابل بسیار نزدیک است – فقط 0.008 واحد نجومی از ستاره آن فاصله دارد.

ستاره CVSO 30 با 1200 سال نوری فاصله دارد و احتمالاً میزبان چند سیاره قابل سکونت است است. در سال 2012 ، تلسکوپ بسیار بزرگ در شیلی موفق به تصویربرداری سیاره فراخورشیدی CVSO 30c شد ، این باورنکردنی است که CVSO 30 تقریباً 280 برابر دورتر از زمین است تا نزدیکترین سیستم ستاره ای (آلفا قنطورس) می باشد. CVSO 30c (در صورت وجود) یک غول گازی است که با فاصله 660 واحد نجومی (فاصله زمین و خورشید) به دور ستاره خود می چرخد و هر 27000 سال یکبار در  مدار قرار می گیرد. سیاره نامزد دیگر غول گازی CVSO 30b است که در مقابل بسیار نزدیک است – فقط 0.008 واحد نجومی  از ستاره آن فاصله دارد. یک سیاره فراخورشیدی احتمالی به اندازه مشتری ، PTFO8-8695b است که ، در فاصله 1100 سال نوری از زمین قرار دارد و (در صورت وجود) آنقدر به ستاره خود نزدیک است که لایه های بیرونی آن از بقیه سیاره  جدا می شود. سیستم ستاره انتشار هیدروژن با انرژی بالا را نشان می دهد که به گفته ستاره شناسان نمی توان فعالیت های ستاره ای یا ویژگی های آن را توضیح داد.

چند سیاره احتمالی دیگر نیز در Orion یا همان صورت فلکی جبار وجود دارد، اگرچه ممکن است با مشاهدات بیشتر وجود آنها ثابت یا رد شود. اینها شامل HD 38529 b و HD 38529 c (دو غول گازی در حال چرخش در سیستمی با یک دیسک بقایای عظیم) ، HD 38858 b (یک غول گازی است که در منطقه قابل سکونت ستاره خود در حال چرخش است) و HD 37605 b (یک غول گازی است که به دور خود می چرخد) بسیار نزدیک به ستاره اصلی  است.)

اسطوره شناسی

نسخه های مختلفی از اسطوره صورت شکارچی وجود دارد، اما یکی از تکرارهای رایج این است که جبار خود را بزرگترین شکارچی جهان معرفی می کند، که باعث ناامیدی هرا ، همسر زئوس می شود. او عقرب را کشت و زئوس ، شکارچی  را برای تسلیت به آسمان برد. در نسخه دیگری ، شکارچی به دلیل تجاوز به مروپه، نوه خدای دیونیسوس ، کور شد. او برای یافتن بینایی خود مجبور شد به شرق سفر کند تا به دنبال نور خورشید باشد. در حالی که نام جبار در افسانه های یونان غوطه ور است، بسیاری از فرهنگ ها تحت تأثیر داستان این صورت فلکی قرار گرفته اند. صورت فلکی جبار  همچنین با یک فرعون مصری از سلسله پنجم به نام اوناس  ارتباط برقرار کرده است. در مجارستان ، شکارچی  به عنوان (جادوی) کماندار (Íjász) ، یا اسکیتر (Kaszás) شناخته می شود. مردم اسکاندیناوی از کمربند جبار به عنوان( Frigg’s Distaff) یاد می کنند.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.