دلیل رنگ سرخ مریخ به چه علت می باشد

چرا مریخ قرمز است

دلیل رنگ سرخ مریخ به چه علت می باشد

دلیل رنگ سرخ مریخ به چه علت می باشد

دلیل رنگ سرخ مریخ این است که سنگ یا سطح آن حاوی مقدار زیادی اکسید آهن است همان ترکیبی که جکم خون در این سیاره را دارد. برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

چرا سیاره مریخ به رنگ قرمز است؟

توضیح ساده برای رنگ سیاره سرخ این است که سنگ، یا سطح آن، حاوی مقدار زیادی اکسید آهن است همان ترکیبی که جکم خون در این سیاره را دارد و رنگش را مثل یک شی زنگ زده تبدیل نموده است. اما چرا مریخ این همه آهن دارد، چرا این آهن “اکسید شده” است و چرا اکسید آهن قرمز به نظر می رسد؟

همه چیز به 4.5 میلیارد سال پیش بر می گردد هنگامی که منظومه شمسی شکل گرفت و بسیاری از سیارات نیز دارای مقداری از آهن بودند. این عنصر که در قلب ستارگان نیز یافت شده است در ابرهای گازی و دارای گردو غبار به صورت گرانشی حرکت میکند و به طوریکه آن قدر می چرخد تا خورشید و سیارات را شکل میدهد. در حالی که قسمت عمده مقدار آهن در زمین هنگامی که سایره ما  یک سیاره جوان و ذوب شده بود این مقدار آهن به داخل هسته آن فرو رفت، دانشمندان ناسا فکر میکنند که  به خاطر اندازه کوچک مریه که باعث می شود گرانش ضعیف تری نیز داشته باشد  تمایزات کمتری نیز نسبت به این سیاره بوجود آید اما باید گفت آهن زیادی نیز در لابه لایش رخنه کرده است.

آهن قدیمی ساده به نظر می رسد و رنگش سیاه براق است. این عنصر فقط هنگامی که در معرض اکسیژن قرار بگیرد، رنگ مایل به قرمز پیدا می کند و در این حالت اکسیژن کافی برای تبدیل شدن به اکسید آهن (III) وجود دارد، یک پنج ماده اتمی متشکل از دو اتم آهن و سه اتم اکسیژن دارا می باشد پس چرا اینقدر آهن روی سطح مریخ اکسید شده یا با اکسیژن ترکیب شده است؟

در حقیقت، به این نتیجه رسیده شده است که مطمئناً، نوعی هوا به تدریج آهن موجود در مریخ را به یک آهن زنگ زده تبدیل نموده است. یا آیا اکسیداسیون ممکن است به تریج طی میلیارد ها سال رخ داده است،چون نور خورشید با با تجزیه دی اکسید کربن و سایر مولکول های موجود در جو، ممکن است بخشهایی مانند پراکسید هیدروژن و ازن را تولید نماید؟ یا همان طور که در سال 2009 گروهی از دانشمندان دانمارکی اظهار داشتند که  ممکن است طوفانهای رخ داده در مریخ با تجزیه بلورهای کوارتز در سنگ رگولیت  باعث آزاد سازی اکسیژن داخل آنها شده و مقادیر آهن نیز به تدریج زنگ زده است  ولی آیا این گفته صحیح است؟ ولی چون هنوز کسی نمی تواند به درستی به این سوال پاسخ دهد هنوز از اینکه چرا مریخ  قرمز است مثل یک راز می ماند و لی با وجود زنگ زدگی آهن آن نیز می توان گفت قرمز به نظر می رسد زیرا طول موج های آبی و سبز طیف نوری را جذب می کنند  در حالی می توانند طول موج های قرمز را منعکس کنند. قرمز بودن مریخ حتی از میلیون ها مایل دور تر نیز قابل مشاهده است و باعث شده که نام خدای جنگ رومیان به این سیاره داده شود  در حالی که حتی ممکن است تمدن های دیگر نیز این سیاره را با توجه به ویژگی هایی که از آن شناخت پیدا کرده اند نام گذاری نمودند. مصریان باستان این سیاره را Her Desher که به معنای قرمز است نامیدند در حالی که سناره شناسان چینی باستان آن را the fire star که به معنای ستاره آتش است نامیدند.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.