اندازه گیری در فیزیک چیست؟

مولفه ای در فیزیک

اندازه گیری در فیزیک چیست؟

اندازه گیری در فیزیک چیست؟

اندازه گیری فرآیند یافتن طول، اندازه یا کمیت یک ماده است. از زمان های قدیم، مردم از چندین روش برای اندازه گیری طول استفاده می کردند. برای مطالعه کامل مقاله با مجله علمی آندرومدامگ همراه باشید.

یک کمیت فیزیکی (مانند طول) باید با توجه به مقداری ثابت اندازه گیری شود. کمیت ثابتی که یک کمیت فیزیکی با آن اندازه گیری می شود یک واحد نامیده می شود. یک واحد به عنوان استاندارد اندازه گیری استفاده می شود. در زمان‌های اولیه، مردم از قسمت‌های مختلف بدن مانند وجب، ذراع و اندازه برای اندازه‌گیری طول استفاده می‌کردند.

واحدهای استاندارد اندازه گیری

واحدهای استاندارد اندازه گیری واحدهایی که دارای کمیت ثابت هستند و از فردی به فرد دیگر و مکانی به مکان دیگر متفاوت نیستند، واحدهای استاندارد نامیده می شوند. به عنوان مثال، سیستم متریک که توسط فرانسوی ها در سال 1790 ایجاد شد، مجموعه استانداردی از واحدها است.

 

اتخاذ واحدهای اندازه گیری استاندارد مشکلی را حل نمی کند. افراد در کشورهای مختلف ممکن است از مجموعه متفاوتی از واحدهای اندازه گیری استاندارد استفاده کنند. به منظور یکنواختی، دانشمندان در سراسر جهان مجموعه مشترکی از واحدها را اتخاذ کرده اند. این سیستم را سیستم بین المللی واحدها یا واحدهای SI می نامند. پذیرش واحدهای SI در سال 1960 باعث شد تا دانشمندان کشورهای مختلف بتوانند نتایج تحقیقاتی  خود را برای یکدیگر بفرستند.

 

واحد طول SI متر است. برخی از واحدهای استاندارد متداول طول عبارتند از: اینچ، میلی متر، سانتی متر و کیلومتر.

 

بسته به اندازه جسم، باید اندازه گیری کنیم، باید یک واحد مناسب را انتخاب کنیم. مثلاً از متر برای اندازه گیری طول یک تکه پارچه، کیلومتر برای اندازه گیری فاصله یک مکان تا مکان دیگر، میلی متر برای اندازه گیری ضخامت مو و … استفاده می کنیم. سانتی متر (سانتی متر) و میلی متر (میلی متر) برای اندازه گیری فواصل کوتاه تر و کیلومتر (کیلومتر) برای اندازه گیری فواصل طولانی تر استفاده می شود.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.