آلن شپرد کیست و چه اقدامی انجام داد

اولین فرد آمریکایی در فضا

آلن شپرد کیست و چه اقدامی انجام داد

آلن شپرد کیست و چه اقدامی انجام داد

آلن شپرد عضو اولین گروه هفت فضانورد بود که در سال 1959 توسط ناسا انتخاب شد، سپس یک آژانس نوپا برای تأمین جایگاه آمریکا در مسابقه فضایی علیه اتحاد جماهیر شوروی سابق ایجاد شد.برای آشنایی بیشتر با بیوگرافی آلن شپرد تا انتهای مقاله با مجله آندرومدا مگ همراه باشید.

آلن شپرد: اولین فرد آمریکایی در فضا

شپرد، خلبان آزمایش نظامی، اولین آمریکایی بود که در سال 1961 در فضا پرواز کرد و سپس در سال 1971 به عنوان فرمانده مأموریت فضایی آپولو 14 به ماه رفت.

اوایل زندگی

آلن بارتلت شپرد، جونیور در 18 نوامبر 1923، در ایسترن دری، نیوهمپشایر، از سر آلن شپرد و پائولین آر شپرد متولد شد. وی در مدرسه آدامز در دری، نیوهمپشایر و سپس آکادمی پینکرتون تحصیل کرد. پس از اتمام دبیرستان ، او به آکادمی نیروی دریایی ایالات متحده در آناپولیس پیوست اما مجبور شد یک سال صبر کند زیرا برای ورود بسیار جوان بود. وی سرانجام حضور در آکادمی را در سال 1941 آغاز کرد و در سال 1944 با مدرک لیسانس فارغ التحصیل شد. در مدت حضور خود در آناپولیس ، شپرد در قایقرانی سرآمد بود و در نهایت در مسابقات رگاتا پیروز شد

خدمات نیروی دریایی

شپرد قبل از حرکت به ایستگاه هوایی نیروی دریایی در کورپوس کریستی ، تگزاس ، در سالهای آخر جنگ جهانی دوم در داخل ناوشکن خدمت می کرد. او هنگام کار در داخل ناوشکن ، با همسر مورد علاقه خود   ، لوئیز بروورآشنا شد و سپس ازدواج کرد. وی پس از ورود به تگزاس ، آموزش مقدماتی پرواز را آغاز کرد و با آموزش خصوصی پرواز همراه بود. وی بال های نیروی دریایی خود را دریافت کرد و سپس به یک دسته جنگنده منصوب شد.

در سال 1950 ، شپرد به مدرسه خلبانی آزمایش نیروی دریایی ایالات متحده در رودخانه پاتوکسنت در مریلند منتقل شد. در آنجا ، او چندین پرواز انجام داد و بیش از یک بار از وضعیت تک رو  خود استفاده کرد. در یک لحظه ، او با پرواز در زیر پل خلیج چساپیک و عبوری کم از اوشن سیتی، توسط دادگاه نظامی تهدید شد. او از این کار اجتناب کرد ، اما این حادثه اعتبار وی را به عنوان یک مشکل ساز تقویت کرد.

شپرد بعداً به یک  گروه هواپیما جنگنده شبانه از موفت فیلد ، کالیفرنیا منصوب شد. پس از چندین سال پرواز با هواپیماهای مختلف ، شپرد توجه استخدام کنندگان فضانورد را به خود جلب کرد. فوریت دولت ایالات متحده برای رسیدن به فضا در پاسخ به پرواز موفقیت آمیز اتحاد جماهیر شوروی در سال 1957، در حالی که ایالات متحده برای ایجاد حضور فضایی در تلاش بود بسیار مهم نیز به نظر می رسید . قبل از ترک نیروی دریایی ، شپرد بیش از 3600 ساعت زمان پرواز را ثبت کرده بود. وی در کالج (Naval War) تحصیل کرده بود و به عنوان افسر آمادگی هواپیما در ناوگان آتلانتیک کار می کرد.

شغل در ناسا

آلن شپرد در اول آوریل 1959 به عنوان فضانورد اداره ملی هوانوردی و فضایی تازه تاسیس انتخاب شد. وی بلافاصله به عضو گروه کارآموزان عطارد 7 برای پروژه عطارد درآمد. اولین پرواز او با سفینه (Freedom 7) بود که در 5 مه 1961 از فلوریدا بلند شد. در آن زمان ، روس ها یوری گاگارین کیهان نورد را به فضا فرستادند و باعث شد شپرد دومین انسانی باشد که به فضا می رود. در حالی که پرواز گاگارین یک مأموریت مداری بود ، پرتاب شپرد او را تنها در یک مسیر 15 دقیقه ای زیر مداری قرار داد ، که با این وجود روحیه آمریکایی ها را بالا برد و او را به یک قهرمان فوری تبدیل کرد.

در پایان مأموریت های عطارد ، شپرد به کار خود پرداخت و به عنوان رئیس فضانورد پروژه جوزا شروع به فعالیت کرد. او قرار بود در اولین پرواز باشد، اما تشخیص بیماری منیر در گوش داخلی، او را زمین گیر کرد. در عوض کار او توسعه برنامه های آموزشی فضانوردان و کار در زمینه انتخاب نامزدهای بعدی فضانوردان بود.

بازگشت به وضعیت پرواز

در سال 1968 ، شپرد به دلیل مشکلات گوشش تحت عمل جراحی قرار گرفت. پس از بهبودی ، وضعیت پرواز مجدداً برقرار شد و شپارد آموزش مأموریت آینده آپولو را آغاز کرد. در ژانویه 1971، شپرد و خدمه اش ادگار میچل و استوارت روزا برای سفر به ماه، سوار بر آپولو 14 شدند. در آن زمان او 47 ساله بود و همین امر او را به پیرترین فرد سفرکننده تبدیل کرد. هنگامی که در آنجا بود ، شپرد یک وسیله گلف موقت را بیرون آورد و با دو توپ از سطح قمری دور زد.

پس از آپولو 14 ، شپرد به وظایف خود در دفتر فضانوردی بازگشت. وی همچنین تحت نظر ریچارد نیکسون به عنوان نماینده در سازمان ملل خدمت کرد و در سال 1971 به سمت دریاسالار منصوب شد.

شغل وی بعد از ناسا و زندگی بعدی

پس از سالها حضور در ناسا ، از آلن شپرد خواسته شد تا در هیئت مدیره شرکتها و گروههای مختلف بنشیند. وی در املاک و مستغلات و بانکداری سرمایه گذاری کرد و مقدار قابل توجهی پول جمع کرد. وی همچنین بنیاد بورس تحصیلی مرکوری 7 را تأسیس کرد که اکنون بنیاد بورس تحصیلی فضانوردان است. این شهریه و هزینه هایی را برای دانشجویان رشته های علوم و مهندسی فراهم می کند.

شپارد نوشتن را در دوران بازنشستگی آغاز کرد و در سال 1994 کتابی به نام  “Moon Shot” منتشر کرد. وی همچنین عضو انجمن نجوم آمریکا و انجمن خلبانان آزمایش تجربی شد. علاوه بر این ، وی به عنوان یک نسل از اولین استعمارگران در آمریکا بود، وی عضو انجمن می فلاور بود. شپرد همچنین مدیر انستیتوی ملی فضایی بود.

آلن شپرد در سال 1996 به سرطان خون مبتلا شد. علی رغم درمان تهاجمی ، وی در سال 1998 بر اثر عوارض بیماری اش  جان خود را از دست داد. همسرش یک ماه پس از مرگ وی درگذشت و خاکستر آنها در دریا پراکنده شد.

افتخارات

آلن بی شپرد برای بسیاری از موفقیت های خود با جوایز بی شماری از جمله دکترای افتخاری ، مدال و مزار در تالار مشاهیر فضانورد و تالار مشاهیر فضایی بین المللی مورد تقدیر قرار گرفت. پس از پرواز دربخش  آزادی 7 ، او و همسرش به کاخ سفید دعوت شدند تا رئیس جمهور کندی و ژاکلین کندی را به همراه معاون رئیس جمهور لیندون جانسون ملاقات کنند. کندی مدال خدمات برجسته ناسا را ​​به او اهدا کرد. بعداً برای کار در ماموریت آپولو 14 مدال خدمات برجسته نیروی دریایی به وی اعطا شد. اخیراً ، شرکت Blue Origins یکی از موشکهای خود (که برای حمل گردشگران به فضا طراحی شده است) New Shepard را به یاد او نامگذاری کرد.

نیروی دریایی کشتی ای  را به احترام وی نامگذاری کرده است و مدارس و دفاتر پستی وجود دارد که نام وی را بر خود دارند و اخیراً نیز اداره پست ایالات متحده تمبر درجه یک با نام و شباهت وی در آن صادر کرده است. شپرد همچنان چهره محبوبی در بین علاقه مندان به فضا است و در تعدادی از فیلم ها و مینی سریال های تلویزیونی به تصویر کشیده شده است.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.