بیوگرافی مریم میرزاخانی ریاضی دان ایرانی

دختر جبر ایران

بیوگرافی مریم میرزاخانی ریاضی دان ایرانی

بیوگرافی مریم میرزاخانی ریاضی دان ایرانی

در بیوگرافی مریم میرزاخانی می خوانیم که وی ریاضیدان ایرانی که (2014) اولین زن و اولین ایرانی بود که مدال فیلدز را دریافت کرد.برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

مریم میرزاخانی (متولد 3 مه 1977 ، تهران ، ایران – درگذشت 14 ژوئیه 2017 ، پالو آلتو ، کالیفرنیا ، ایالات متحده) ریاضیدان ایرانی که (2014) اولین زن و اولین ایرانی بود که مدال فیلدز را دریافت کرد.

بخش استناد برای جایزه وی “سهم برجسته او در پویایی و هندسه سطوح ریمان و فضاهای مدول آنها” را به رسمیت شناخت.

میرزاخانی در دوران نوجوانی در المپیادهای بین المللی ریاضی به عنوان دانش آموزان دبیرستان مدال های طلا را کسب کرد و در سال 1995 به نمره عالی دست یافت.

در سال 1999 وی مدرک لیسانس ریاضیاتش را از دانشگاه صنعتی شریف دریافت نمود پنج سال بعد او مدرک دکترای خودش را از دانشگاه هاروارد به خاطر عنوان پایان نامه اش که در مورد سطوح هذلولی و حجم فضای منحنی مدول بود را دریافت نمود. میرزا خانی  از سال 2004 تا 2008 به عنوان پژوهشگر موسسه ریاضیات و استادیار ریاضیات در دانشگاه پرینستون خدمت کرد. در سال 2008 وی استادیار دانشگاه استنفورد شد. در فضای هذلولی ، برخلاف فضای عادی اقلیدسی ، فرضیه پنجم اقلیدس (که فقط یک خط موازی با یک خط دیگر می تواند  از طریق یک نقطه ثابت عبور کند) میتواند ثابت نباشد.

در فضای هذلولی غیر اقلیدسی ، تعداد نامحدودی از خطوط موازی می توانند از چنین نقطه ثابتی عبور کنند. مجموع زاویه های یک مثلث در فضای هذلولی کمتر از 180 درجه است.

در چنین فضای منحنی ، کوتاهترین مسیر بین دو نقطه به عنوان ژئودزیک شناخته می شود. به عنوان مثال ، در یک کره ، ژئودزیک یک دایره بزرگ است. تحقیقات میرزاخانی شامل محاسبه تعداد نوع خاصی از ژئودزیک، به نام ژئودزیک بسته ساده  در سطوح هذلولی بود. تکنیک او شامل در نظر گرفتن فضاهای مدول سطوح بود. در این حالت فضای مدول مجموعه ای از تمام فضاهای ریمان است که دارای ویژگی خاصی هستند. میرزاخانی در یافت که ویژگی های فضای مدول با تعداد بخش ژئودزیک بسته ساده سطح هذلولی مطابقت دارد.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.