گایا ماهواره آژانس فضایی اروپا

گایا چیست؟

گایا ماهواره آژانس فضایی اروپا

گایا ماهواره آژانس فضایی اروپا

گایا ماهواره آژانس فضایی اروپا(ESA) که اندازه گیری موقعیت و سرعت بسیار دقیق را برای بیش از یک میلیارد ستاره فراهم کرده است. در 19 دسامبر 2013 توسط یک موشک سایوز از کورو، گویان فرانسه به فضا پرتاب شد. آندرومدا مگ شما را به خواندن ادامه مقاله دعوت می نماید.

گایا دو تلسکوپ را حمل می کند که دیافراگم هرکدام با دیافراگم 1.45 در 0.5 متر (4.76 در 1.6 فوت) و بین زاویه دید 106.5 درجه است. گایا به آرامی می چرخد و به آن اجازه می دهد تمام آسمان را اسکن کند. موقعیت برای درخشان ترین ستاره ها توسط گایا  با دقت 0.000007  قوس ثانیه اندازه گیری شد، حدود 140 برابر دقیق تر از موقعیت های اندازه گیری شده توسط ماهواره ESA قبلی هیپارکوس بود. گایا همچنین دارای یک فتومتر برای اندازه گیری میزان روشنایی اجرام نجومی و یک طیف سنج برای اندازه گیری سرعت آن اجسام است. گایا در نزدیکی نقطه دوم لاگرانژی (L2) قرار داشت ، یک نقطه تعادل گرانشی بین زمین و خورشید و 1.5 میلیون کیلومتر (0.9 میلیون مایل) مقابل خورشید از زمین است.

فضاپیما به جای اینکه “در آنجا معلق باشد” با الگوی منحنی لیساژو کنترل شده در اطراف L2 حرکت می کند. مأموریت آن قرار است تا پایان سال 2020 ادامه یابد. با تأمین موقعیت ها ، سرعت ها و روشنایی دقیق برای بیش از یک میلیارد ستاره ، گایا در بسیاری از مناطق نجوم تأثیر خواهد داشت.  گایا یک نقشه سه بعدی دقیق از بسیاری از کهکشان راه شیری تهیه خواهد کرد. انتظار می رود بیش از 18 میلیون ستاره متغیر را  رصد کند و هزاران ابرنواختر و سیارک را  کشف کند. گایا همچنین می تواند بسیاری از سیارات فراخورشیدی جدید را کشف کند.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.