کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع

نوعی کاوشگر

کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع

کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع

کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع، ماهواره ایالات متحده است که اجرام نجومی را در طول موج های فروسرخ رصد می کند. در 14 دسامبر 2009 توسط یک پرتابگر دلتا II از پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ در کالیفرنیا به مدار قطبی در 500 کیلومتری (310 مایل) بالای زمین پرتاب شد. برای مطالعه کامل این مقاله با مجله علمی آندرومدامگ همراه باشید.

WISE حاوی یک تلسکوپ 40 سانتی متری (16 اینچی) بود که کل آسمان را در طول موج های 3.4، 4.6، 12 و 22 میکرون (1 میکرون برابر با 10-6 متر) از ژانویه تا آگوست 2010 بررسی کرد. پس از هیدروژن جامد که نگه داشت ردیاب‌های WISE خسته شده بودند، WISE هنوز می‌توانست از آشکارسازهای 3.4 و 4.6 میکرون برای بررسی کمربند اصلی سیارک‌ها و جستجوی اجرام نزدیک به زمین (NEOs)، سیارک‌هایی که مدار آنها از مدار زمین عبور می‌کند، استفاده کند. ماموریت WISE در 17 فوریه 2011 به پایان رسید. WISE نسبت به ماهواره های قبلی (مانند کاوشگر پس زمینه کیهانی و ماهواره نجومی فروسرخ) که بررسی های آسمان مادون قرمز را انجام می دادند بسیار حساس تر بود. نظرسنجی WISE داده‌های کافی برای فهرست‌بندی صدها میلیون شی جمع‌آوری کرد.

WISE چندین اکتشاف مهم را به دلیل حساسیت آن در طول موج های مادون قرمز نزدیک و متوسط ​​انجام داد. اولین سیارک تروجان زمین را کشف کرد. بیش از 33000 سیارک کشف کرد که بیش از 130 سیارک NEO بودند. WISE همچنین دریافت که تعداد NEO های کمتری بین 100 متر و 1 کیلومتر (330 تا 3300 فوت) نسبت به آنچه قبلاً انتظار می رفت وجود دارد. WISE همچنین به سازمان ملی هوانوردی و فضایی اجازه داد تا به هدف تعیین شده توسط کنگره ایالات متحده برای یافتن 90 درصد از NEO های بزرگتر از 1 کیلومتر (3300 پا) دست یابد. داده‌های WISE به اخترشناسان این امکان را می‌دهد تا قطر و آلبدوس دقیق بیش از 129000 سیارک در کمربند اصلی را محاسبه کنند. دسته جدیدی از کوتوله‌های قهوه‌ای بسیار سرد، کلاس Y را پیدا کرد که سردترین آنها دمایی کمتر از 300 کلوین (K؛ 27 درجه سانتیگراد یا 80 درجه فارنهایت) داشت. یک دوتایی کوتوله قهوه ای به نام WISE 1049-5319 را کشف کرد که سومین منظومه ستاره ای نزدیک پس از آلفا قنطورس و ستاره بارنارد بود. این دو جرم نیز نزدیکترین کوتوله های قهوه ای به خورشید بودند. WISE همچنین به انتشار از کهکشان‌های دوردست جوان که در آن ستاره‌ها در حال شکل‌گیری هستند، حساس بود. از آنجایی که این کهکشان ها میلیاردها سال نوری از زمین فاصله دارند، باید درخشان ترین کهکشان های جهان باشند تا با WISE رصد شده باشند.

 

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.