چرا اقیانوس ها امواج دارند و شناخت دلایل ایجاد موج

دلیل ایجاد موج دریا

چرا اقیانوس ها امواج دارند و شناخت دلایل ایجاد موج

چرا اقیانوس ها امواج دارند؟

در مقاله چرا اقیانوس ها امواج دارند و شناخت دلایل ایجاد موج بررسی خواهیم کرد که امواج با عبور انرژی از آب ایجاد می شود و باعث می شود تا امواج حرکت دایره ای داشته باشند.برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

اقیانوسها هرگز ساکن نیستند و اگر از ساحل یا قایق نگاه کنیم این امر حقیقت دارد انتظار داریم امواج را در افق مشاهده کنیم. امواج با عبور انرژی از آب ایجاد می شوند و باعث می شوند تا آن به صورت دورانی حرکت کند. با این حال آب در واقع به صورت موج حرکت نمی کند. امواج انرژی و نه آب را به آن طرف اقیانوس منتقل می کنند و اگر مانعی برای آنها ایجاد نشود توانایی سفر در کل حوضه اقیانوس را دارند.

امواج معمولاً در اثر باد ایجاد می شوند. امواج باد محور یا امواج سطحی در اثر اصطکاک بین باد و آبهای سطحی ایجاد می شوند. همانطور که باد از سطح اقیانوس یا دریاچه می وزد آشفتگی مداوم یک قله موج ایجاد می کند. این نوع امواج در سطح جهان در سراسر اقیانوس باز و در امتداد ساحل یافت می شوند.

امواج بالقوه خطرناک تر می توانند در اثر هوای شدید مانند طوفان ایجاد شوند. وزش شدید باد و فشار ناشی از این نوع طوفان شدید باعث طوفان می شود ، مجموعه ای از امواج طولانی که دور از ساحل در آب های عمیق تر ایجاد می شوند و هرچه به زمین نزدیک می شوند شدت می گیرند. امواج خطرناک دیگر می تواند ناشی از حرکات زیر آب باشد که مقادیر زیادی آب را در اثر زلزله، رانش زمین یا فوران آتشفشان به سرعت جابجا می کند. به این امواج بسیار طولانی سونامی گفته می شود. موج طوفان و سونامی انواع موجی نیستند که تصور کنید در ساحل سقوط می کنند. این امواج مانند یک افزایش سطح عظیم دریا در ساحل می پیچند و می توانند به مسافت های زیادی در داخل کشور برسند.

نیروی جاذبه خورشید و ماه روی زمین نیز باعث ایجاد امواج می شود. این امواج جزر و مد یا به عبارت دیگر امواج جزر و مدی هستند. این یک تصور غلط رایج است که موج جزر و مدی نیز یک سونامی است. علت ایجاد سونامی اصلاً مربوط به اطلاعات جزر و مد نیست اما در هر حالت جزر و مدی می تواند رخ دهد.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.