نقاط لاگرانژی مکان های پارکینگ فضایی

پارکینگ فضایی چیست؟

نقاط لاگرانژی مکان های پارکینگ فضایی

نقاط لاگرانژی مکان های پارکینگ فضایی

نقاط لاگرانژی مکان هایی در فضا هستند که نشان میدهند نیروهای گرانشی ترکیبی دو جسم بزرگ مانند زمین و خورشید و یا زمین و ماه با نیروی گریز از مرکز که توسط یک جسم سوم بسیار کوچک حس می شود برابر است.برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

برهمکنش تمام نیروها یک نقطه ای از تعادل را ایجاد می کند که در نتیجه آن یک فضا پیما می تواند در یک محل پارک شود.

این نقاط به خاطر ژوزف لوئی لاگرانژ که یک ریاضیدان در قرن هجدهم بود نامگذاری شده است و در مقاله ای به نام  “مسئله سه جسم”  در مورد این نقاط در سال 1772 نوشته شده است.

ساختار نقاط لاگرانژی

پنج نقطه لاگرانژی در اطراف یک سیاره و یا ستاره وجود دارد. سه مورد این نقاط در امتداد خط اتصال دو جسم قرار دارد مثلا در منظومه زمین- خورشید اولین نقطه L1 است که بین زمین و خورشید و در فاصله 1 میلیون مایلی زمین قرار دارد.

نقطه L2 نیز در یک میلیون مایلی زمین  ولی در جهت مخالف خورشید قرار گرفته است در این نقطه زمین و ماه و خورشید که در پشت آن قرار دارد میتواند یک مکانی جهت پارک یک فضا پیما را دارا باشد.

کاوشگر ناهمسان‌گرد ریزموجی ویلکینسون در حال حاضر در این نقطه در حال اندازه گیری تشعشعات پس زمینه کیهانی باقی مانده از بیگ بنگ  است و قرار است تلسکوپ جیمز وب نیز به این نقطه منتقل شود.

سومین نقطه لاگرانژی یعنی L3 درست در پشت خورشید و روبروی مدار زمین قرار دارد و هنوز در علوم فضایی هیچ کاربردی برای این نقطه پیدا نشده است و لی در داستان های علمی و تخیلی زیاد از این نقطه نام برده اند. البته این امر نیز بعید است که ناسا نتواند هیچ کاربردی را برای این نقطه بیابد زیرا این نقطه همیشه در پشت خورشید پنهان می باشد .

سه نقطه L1 ، L2 و L3 نیز نقاط ناپایدار به همراه تعادل نامطلوب هستند. به گفته نیل دگراس تایسون اگر یک فضاپیما در نقطه L3 به سمت زمین باشد یا از زمین در حال دور شدن باشد به طور غیر قابل برگشتی به سمت زمین و یا خورشید می تواند سقوط کند.

نقاط L4 و L5 نیز مانند یک توپ در یک کاسه ای بزرگ قرار دارند این نقاط در امتداد مدار زمین و 60 درجه جلوتر و پشت زمین قراردارند و با همدیگر راس دومثلث متساوی الاضلاع را تشکیل میدهند  که به عنوان مثال زمین و خورشید نیز در راس آنها قرار دارد.

به دلیل وجود ثبات در این نقاط، گرد و غبار و سیارک ها تمایل به تجمع در این دسته از نقاط را دارند. سیارک هایی که نقاط L4 و L5 را احاطه کرده اند  به افتخار سیارک های آگاممنون و آشیل و هکتور که شخصیت های داستان تروا می باشند نام گذاری شده اند و بین مشتری و خورشید قرار دارند و تروجان نامیده می شود. ناسا نیز اعلام داشته که هزاران نوع از این سیارک ها در منظومه شمسی ما یافت شده است که میتوان به TK7 2010 اشاره کرد.

بخش هایی متعددی در نقاط لاگرانژی واقع شده اند که میتوانند یک نقطه از چشم انداز سیارات و فضا را در اختیار ما قرار دهند و از فاصله نزدیک دسترسی به این بخش برای ما امکان پذیر نمی باشد.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.