ماهواره نجومی فروسرخ (ایراس) چیست؟

ماهواره ایراس

ماهواره نجومی فروسرخ (ایراس) چیست؟

ماهواره نجومی فروسرخ (ایراس) چیست؟

ماهواره نجومی فروسرخ و یا ایراس یک ماهواره مشترک از آمریکا بریتانیا و هلند می باشد که در سال 1983 پرتاب شد و این اولین رصد خانه فضایی بود که کل آسمان را در طول موج فروسرخ نشان داد.برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

پس از انجام یک سری مطالعات مختصر که توسط ابزارهای فروسرخ بر روی موشک های صوتی انجام شد حدود4000 منبع تابشی فروسرخ کشف شد که محصول آمریکا و انگلستان و هلند است و برای نقشه برداری از آسمان در طول موج های فروسرخ با مقدارهای 12 و 25 و 60 و 100 میکرو متر ساخته شده است.

این ماهواره در 25 ژانویه 1983 از بخش نیروی فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا به مدار قطبی آسمان در ارتفاع 900 کیلومتری پرتاب شد. این سیستم یک تلسکوپ 60 سانتی متری است که توسط هلیوم ساخته شده و ساختار این سیستم تا 10 کلوین ویا منفی 263 درجه سانتی گراد کاهش دما پیدا کرده است و بخش آشکار ساز سیستم  به مقدار 2 کلوین یا منفی 271 درجه سانتی گراد کاهش دما داشته است.

این امر بسیار ضروری بوده زیرا اگر تلسکوپ کاهش دما تجربه نمیکرد تششع حرارتی در طول موج فروسرخ باعث تششعات بسیار ضعیف اجرام نجومی میشود و در طول هر بخش مداری ایراس به مدت 30 دقیقه آسمان را تحت اسکن خود قرار میدهد و نوارهای داخلی آن به مدت 15 دقیقه روی هم قرار میگرفتند البته در اولین روز فعالیت این ماهواره که در 10 فوریه 1983 انجام شده تعداد منابع مادون قرمز دو برابر شده است.

البته بر اساس مقدار منبع  در 21 نوامبر 1983 باید ماهواره خاموش شود. و مجموعه داده های بدست آمده از سال 1984 تا 1986 جمع آوری گردیده است و در سال 1993 نیز منتشر گردیده است. ماهواره نجومی فروسرخ  که ایراس نام دارد برخی از دنباله دارها را کشف نمود و برخی ستاره های جوان که دارای ذرات گرد و غبار هستند را نشان داده و چنین ستاره هایی در حال شکل گیری سیستم های سیاره ای هستند ایراس همچنین بسیاری از کهکشان های ناشناخته را نیز کشف کرده که انرژی خود را در بخش مادون قرمز ساطع میکنند و به دلیل وقوع یک انفجار عظیم از تشکیل ستارگان درهنگام ادغام دو کهکشان تشکیل گردیده اند.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.