ماموریت آپولو 13 چگونه انجام شد؟

ماموریت آپولو 13 چگونه انجام شد؟

ماموریت آپولو 13 چگونه انجام شد؟

آپولو 13 یک ماموریت فضایی بود که فضاپیمایش از آمریکا در 11 آوریل سال 1970 به فضا پرتاب شد. البته در مسیر رسیدن فضا پیما به ماه ، مخزن اکسیژن این فضا پیما دچار انفجار شد و جان جیم لاول و فرد هایسه و جک سویگرت را تهدید نمود. برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

آپولو 13 از فلوریدا توسط سترن 5 به فضا پرتاب شد و تنها پند دقیقه بعد در مدار زمین قرار گرفت. و حدود 2.5 ساعت پس از پرتاب  مرحله بخش  S IVB که به فضاپیما متصل شده بود روشن شد تا آخرین حرکت به سمت ماه نیز انجام گیرد. البته آپولو 13 در یک مسیر دقیق به سمت ماه حرکت کرد که در ابتدا اولین مسیر برای حرکت فضاپیمای آپولو با مشکل مواجه شده بود. ولی بعد در این ماموریت کشتی فضایی تحت یک سری واکنش های ترکیبی قرار گرفت تا فرود این فضاپیما بر ماه آسان شود.

برای انجام این کار ماژول فضا پیما تغییر سرعت 4.6 متر بر ثانیه ای را احساس نمود به طوری که در نزدیک ترین فاصله به ماه قرار گیرد. در 12 آوریل که یک روز پس از پرتاب آپولو 13 بود همه چیز به خوبی و خوشی گذشت، در اوایل عصر روز 13 آوریل فضانوردان آپولو 13 ماژول ماه نورد آکواریوس را تحت فشار قرار دادند و لاول و هایسه نیز از طریق تونل اتصالی که آن ساخته بود عبور کردند تا تمامی نقاط جهت فرود بر روی ماه را بررسی کنند  البته ناگهان صدای انفجاری  از بخشی رخ داد  که بعد فضانوردان رفتند تا آن را به طور کامل بررسی نمایند. بعد لاول و هایسه با جمع آوری اطلاعات به مرکز کنترل ماموریت که در هیوستون قرار داشت اطلاع دادند که سیستم های الکتریکی فضا پیما در حال تخریب است، و قرار است ماموریت آپولو13 به یکی از هیجان انگیزترین ماموریت ها در تاریخ سفرهای فضایی تبدیل گردد. در عرض هشت ثانیه پس از انفجار، فشار در یکی از دو مخزن اکسیژن برودتی ماژول سرویس به صفر رسید. آنها همراه با مخازن هیدروژن برودتی، منابع مورد نیاز را به سه  بخش سوختی فضا پیما  که برای تولید نیروی الکتریکی، اکسیژن برای تنفس و آب آشامیدنی مورد نیاز بودند، تغذیه کردند.

خرید انواع دفتر و کاغذ

حدود یک ساعت پس از انفجاری که رخ داد بخش کنترل ماموریت اعلام کرد که ما برای این موضوع قرار است یک ماموریت جدیدی جایگزین کنیم  به طوری که الان با استفاده از ماژول فضانوردان قرار بود به همراه آکواریوس حرکت کنند که این موضوع حکم نجان جان ها آنها از دست انفجار پیش آمده بود. البته ماموریت آپولو 13 حول و حوش ماه را پوشش میداد ولی پس از ترک فضانوردان تمامی افکارشان هنوز روی ماه بود.

برای فضانوردان آپولو 13، همه در سراسر جهان نگران امنیتشان بودند فضانوردان به آکواریوس رفتند تا سریع خودشان را از طریق بخش Odyssey برای ورود به زمین آماده سازند، بطوری که ماژولی که تحت فرمان آنها بود میتوانست از جو زمین عبور کند. وقتی فضانوردان به بخش فعال ماژول آکواریوس رفتند ، هنوز فاصله نسبت به ماه حدود 20 ساعت بود. البته یک سری برنامه زیری نیز برای انتقال فضانوردان به زمین انجام شده بود.

در بخش کنترل ماموریت تیم هایی بودند که همه نوع رخداد پروازی را برای فضانوردان پیش بینی میکردند و بعد الکسی کاسیگین نخست وزیر شوروی در آن زمان گفت که دوت شوروی به همه افراد دستور داده که از هیچ کمکی برای نجات فضانوردان آمریکایی دریغ نکنند.

چهار کشتی شوروی برای بررسی ناحیه مورد نظر عازم شدند و کشتی های جنگی فرانسه و بریتانیا برای نجات شروع به حرکت کردند ، البته در غروب روز 14 آوریل تماس با فضانوردان از بین رفت زیرا سفینه آنها در پشت ماه در حال چرخش بود و در ارتفاع 264 کیلومتری در حال عبور بود. از آنجایی که مسیر آنها نسبت به سایر ماموریت های آپولو که انجام شده بوده ارتفاع بالاتری نسبت به ماه داشت، باید خاطر نشان کرد که آپولو 13 رکورددار دوترین پرواز نسبت به زمین با مسافت 401056 کیلومتر می باشد.

خرید انواع فیلم ها و نرم افزارهای آموزشی

کمی بعد فضاپیمای آنها در مسیر بازگشت به خانه قرار گرفت در همین حال یک آزمایش برنامه ریزی شده نیز برای ایجاد ماه لرزه مصنوعی به کمک دانشمندان ایجاد شد تا مسیر حرکت فضانوردان به خانه  مستقل شود.

بعد از انجام ماموریت آپولو 13، ناسا اعلام داشت که بخش فرماندهی و خدمات آپولو در اینده باید به گونه ای اصلاح سازی شوند مه بتوان به طور بالقوه از آنها استفاده نمود به همین جهت باید سیستم های الکتریکی و اکسیژن رسانی فضانوردان در آپولو بهبود یابد.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.