زندگی در اعماق مریخ به چه شکلی خواهد بود

حیات در اعماق سیاره سرخ

زندگی در اعماق مریخ به چه شکلی خواهد بود

زندگی در اعماق مریخ به چه شکلی خواهد بود

زندگی در اعماق مریخ وجود خواهد داشت چرا که میکروب های زنده می توانند در زیر سطح مریخ معلق باشند این تحقیقات نشان می دهد که مریخ می تواند برای چندین میلیارد سال یک محیط پایدار و عالی را  جهت زندگی فراهم کند.برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

زندگی می تواند در اعماق مریخ نیز وجود داشته باشد

همه برای زندگی به انرژی نیاز دارند. حیات در سطح زمین بیشتر این انرژی را از خورشید می گیرد اما میکروب ها اگر انرژی خود را به جای دیگری برسانند می توانند بدون نور زنده بمانند.

جسی تارناس ، دانشمندستاره شناس در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا می گوید: “برای داشتن انرژی شیمیایی کافی برای زندگی ، شما هم به ترکیبات کاهنده و هم به ترکیبات اکسید کننده احتیاج دارید.” وی ضمن اتمام دوره دکترا ، مطا لعاتی را انجام داد. در دانشگاه براون او به این نتیجه رسید  کاهش فقط یک فرآیند شیمیایی است که به یک مولکول الکترون بیشتری می دهد و اکسیداسیون یکی از آنهاست که آنها را می گیرد. میکروب ها برای زنده ماندن به این انواع سوخت شیمیایی اساسی، به آب مایع نیاز دارند.

سطح مریخ بسیار سرد است و چیزی ندارد. دانشمندان تصور می کنند که در زیر زمین مریخ ، به اندازه کافی عمیق است و گرمای هسته کره زمین آب را مایع نگه می دارد.

در جایی که این آب زیرزمینی به سنگهای مریخ برخورد میکند ، ممکن است واکنشهای شیمیایی خاصی ایجاد شود ، مواد شیمیایی احیا کننده و اکسیداسیون لازم برای زندگی تولید شود. این مواد شیمیایی به این دلیل تشکیل می شوند که سنگهای مریخ، مانند آنهایی که در زمین هستند ، معمولاً دارای مقدار کمی رادیونوکلید هستند و اتمهایی که ناپایدار هستند و در نهایت انرژی تابشی  آزاد می کنند  در داخل آنها محبوس شده است. اما این تابش به اندازه آنچه در سطح زمین است ، وجود ندارد و تقریبا همه چیز را از بین می برد.

وقتی این نوکلیدها از خود تابشی ایجاد می کنند، مولکول های آب مجاور را به گازهای هیدروژن و اکسیدها تجزیه می کند، هر دو ماده شیمیایی بسیار واکنشی که در ادامه باعث ایجاد مواد شیمیایی دیگری می شوند که می توانند حیات را حفظ کنند.

آزمایش مواد تشکیل دهنده زندگی برای مریخ

این تیم با استفاده از داده های شهاب سنگ های مریخی جمع شده در سراسر کره زمین از جمله شهاب سنگ معروف آلان هیلز 84001  کشف کردند که چه مقدار از این مواد شیمیایی حیاتی در سیاره سرخ تشکیل می شود. آنها ترکیب سنگهای مریخ را بررسی کردند و میزان مواد شیمیایی کاهش دهنده و اکسید کننده ای را که سنگها در طول زمان می توانند تولید کنند محاسبه کردند، سپس این را با نرخ بالارفتن میکروبهای زمین مقایسه کردند.

آنها دریافتند که برخی از انواع سنگهای مریخ می توانند نیازهای زندگی را در دراز مدت تأمین کنند. محققان سپس تخمین زدند که چه تعداد میکروب می تواند در مناطق مختلف سنگلاخی زیر مریخ زنده بماند، با این فرض که این میکروب ها شبیه آن در اعماق زیر زمین یا کف دریا باشند که به جای اکسیژن از سولفات تغذیه می کنند.

آلن تریمن ، زمین شناس سیاره ای در انجمن تحقیقات فضایی دانشگاه قمری و سیاره ، که در این مطالعه  دخالتی نداشته ، می گوید این مطالعه به دو عامل واقعاً مهم در قابل سکونت بودن یک سیاره دیگر می پردازد. اول او می گوید ، “منبع انرژی و دوم سازگاری با محیط در این امر دخیل است.

او گفت اگرچه ما به طور مستقیم آب مایع را در مریخ پیدا نکردیم ، “این حدس خوبی است که در آنجا آب مایع زیادی وجود دارد.”

تارناسمی گوید ، این آب به احتمال زیاد دربخش های کوچکی وجود دارد . آب “شیرین” چندین کیلومتر پایین تر  خواهد بود و یک مسیر طولانی جهت حفاری برایش را می طلبد. اما  بخش های دارای آب نمک  ، مانند نمک های جاده ای در زمین ، در دمای پایین یخ می زند و می تواند در چند صد متری پایین وجود داشته باشد.

محققان دریافتند ، این آب همراه با مقدار کمی تشعشع از سنگهای مریخ می تواند جریان پایدار انرژی شیمیایی مورد نیاز برای میلیاردها سال را تأمین کند. تارناس می گوید: “اگر زندگی ای در مریخ وجود داشته باشد و اگر آب زیرزمینی هنوز در آنجا وجود داشته باشد ، – كه به اعتقاد او این دو مورد بسیار چالش برانگیز هستند  -” پس ممكن است از چندین میلیارد سال پیش محیط قابل سكونت پناهگاهی برای [زندگی] باشد و تا به امروز این امر وجود دارد. ”

تمرین طبیعت در مریخ می تواند راه دیگری برای یافتن حیات باشد

هنوز ممکن است مدتی طول بکشد که مریخ نوردان یا فضانوردان آنقدر عمیق حفاری می کنند ، اما  تارناس می گوید ، با وجود فناوری هایی مانند صدای الکترومغناطیسی گذرا ، محققان می توانند بیابند که در کجای مریخ آب پنهان است.

و یک راه دیگر برای نگاه اجمالی به اعماق مریخ وجود دارد

ترایمن نیز میگوید  می گوید: “طبیعت یک تمرین خوب را به ما می دهد که دهانه های ضربه ای  در مریخ هستند.” تأثیرات زیاد بر روی سطح مریخ ، سنگ ها را از عمق پایین در زیر سطح خارج کرده است. “هر چقدر دهانه بزرگتر باشد ، می توانیم پایین تر برویم

مریخ نوردان مانندمریخ نورد استقامت ناسا می توانند این سنگهای ضربه زده را بیابند و مطالعه کنند تا بفهمند که مریخ چگونه است و سنگ هایی که در سطح قرار دارند نشان میدهند که سنگ ها هنوز میکروب های زنده بر روی خود ندارند. اما آنها می توانند با میکرو فسیل ها ، مولکول های آلی یا علائم تماس با آب داشته باشند.

ترایمن  می گوید احساس  او این بوده که در مریخ زندگی وجود ندارد. او می گوید: “اما شاید مجبور باشم که این موضوع را مورد مطالعه قرار دهم .”

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.