دی اکسید گوگرد چیست؟

ساختار شیمی

دی اکسید گوگرد چیست؟

دی اکسید گوگرد چیست؟

دی اکسید گوگرد، (SO2)، ترکیب معدنی، گازی سنگین، بی رنگ و سمی است که در مراحل میانی تولید اسید سولفوریک در مقادیر بسیار زیاد تولید می شود. برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با وب سایت آندرومدامگ همراه باشید.

دی اکسید گوگرد دارای بوی تند و آزاردهنده ای است که شبیه بوی کبریتی است که تازه استفاده شده است. دی اکسید گوگرد که در طبیعت در گازهای آتشفشانی و به صورت محلول در آب برخی از چشمه های گرم وجود دارد، معمولاً به صورت صنعتی از سوزاندن در هوا یا اکسیژن گوگرد یا ترکیباتی از گوگرد مانند پیریت آهن یا پیریت مس تهیه می شود. مقادیر زیادی دی اکسید گوگرد در احتراق سوخت های حاوی گوگرد تشکیل می شود. در جو می تواند با بخار آب ترکیب شود و اسید سولفوریک، جزء اصلی باران اسیدی را تشکیل دهد. در نیمه دوم قرن بیستم، اقداماتی برای کنترل باران اسیدی به طور گسترده اتخاذ شد. دی اکسید گوگرد پیش ساز تری اکسید (SO3) است که برای ساخت اسید سولفوریک استفاده می شود. در آزمایشگاه، گاز ممکن است با احیای اسید سولفوریک (H2SO4) به اسید سولفوره (H2SO3)، که به آب و دی اکسید گوگرد تجزیه می شود، یا با تصفیه مجدد سولفیت ها (نمک های اسید سولفوریک) با اسیدهای قوی مانند اسید کلریدریک تهیه شود که تشکیل اسید سولفور را منجر خواهد شد.

دی اکسید گوگرد را می توان تحت فشارهای متوسط در دمای اتاق مایع کرد. مایع در 73- درجه سانتی گراد (99.4- درجه فارنهایت) یخ می زند و در دمای 10- درجه سانتی گراد (14 درجه فارنهایت) تحت فشار اتمسفر می جوشد. اگرچه کاربرد اصلی آن در تهیه اسید سولفوریک، تری اکسید گوگرد و سولفیت ها است، دی اکسید گوگرد نیز به عنوان ضدعفونی کننده، مبرد، عامل کاهنده، سفید کننده و نگهدارنده مواد غذایی به ویژه در میوه های خشک استفاده می شود.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.