تقارن نسبت به زمان

عنصری مهم

تقارن نسبت به زمان

تقارن نسبت به زمان

تقارن نسبت به زمان، در فیزیک، عملیات ریاضی جایگزینی عبارت زمان با منفی آن در فرمول ها یا معادلات به طوری که آنها رویدادی را توصیف می کنند که در آن زمان به عقب حرکت می کند یا همه حرکات معکوس می شوند.برای مطالعه علمی مقاله با مجله علمی آندرومدامگ همراه باشید.

یک فرمول یا معادله حاصل که با این عملیات بدون تغییر باقی می‌ماند، تقارن نسبت به زمان است، که به این معنی است که قوانین فیزیک یکسان در هر دو موقعیت به خوبی اعمال می‌شوند، رویداد دوم از حالت اصلی قابل تشخیص نیست، و جریان زمان در مورد فعل و انفعالات بنیادی هیچ جهت طبیعی ترجیحی ندارد. برای مثال، یک تصویر متحرک از برخورد دو توپ بیلیارد، می‌تواند بدون هیچ نشانه‌ای از جهت زمانی مناسب رویداد به جلو یا عقب اجرا شود.

فعل و انفعالات بین ذرات زیر اتمی تحت عمل  تقارن نسبت به زمان به همان شیوه ثابت بود، اما شواهدی بر خلاف آن در سال 1964 در برهمکنش های هسته ای ضعیف کشف شد. با این حال، عملیات وارونگی کلی تری وجود دارد که قوانین فیزیکی را ثابت می گذارد که در بیان ریاضی آن قضیه CPT نامیده می شود. این شامل زمان معکوس T همراه با مبادله پادذرات و ذرات، به نام مزدوج بار C، و بازتاب آینه ای، یا وارونگی، فضا، به نام وارونگی برابری P است. هنگامی که همه اینها به طور همزمان انجام شوند، فرآیند یا برهم کنش حاصل از اولیه قابل تشخیص نیست.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.