بیوگرافی یوزف فون فراونهوفر

کاشف طیف خورشید

بیوگرافی یوزف فون فراونهوفر

بیوگرافی یوزف فون فراونهوفر

یوزف فون فراونهوفر در 6 مارس 1784 در آلمان بدنیا آمد او یک فیزیکدان آلمانی است که برای اولین بار خطوط تاریک طیف خورشید را کشف نمود و این خطوط به عنوان خطوط فراونهوفر شناخته می شوند.برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

او نیز اولین کسی بود که از گریتینگ براش به طور گسترده استفاده نمود این دستگاه مثل منشور است که نور را پراکنده میکند کارهای انجام شده توسط او پایه های توسعه مبحث طیف سنجی نیز به حساب می آمد.

فراونهوفر به عنوان یک عینک ساز در یک موسسه ای نزدیک شهر مونیخ آلمان مشغول به کار شد و در سال 1818 نیز مدیر آن شد. البته او بر روی خم شدن نور در انوع شیشه ها نیز کار کرد و در این بین متوجه خطوط تیره در طیف نوری سدیم شد البته او به جست و جوی خطوط طیفی در بخش های طیفی عناصر دیگر را ادامه راه کار خودش قرار داد. فراونهوفر صدها خطوط طیفی را ترسیم کرد و با اندازه گیری طول موج آنها متوجه شد که موقعیت نسبی خطوط در بخش طیفی عناصر ثابت است.

البته این مبحث ثابت ماندن هم برای پرتوهای مستقیم نور خورشید و سایر سیارات صدق میکند و هم برای پرتوهایی که در آزمایشگاه تولید می شود صادق  است. در ابتدای سال 1815 او چندین هلیمتر را طراحی کرد یکی از آنها در در سال 1838 توسط ستاره شناس آلمانی یعنی فردریش بسل جهت اندازه گیری فاصله بین ستاره 61 ماکیان و زمین مورد استفاده قرار گرفت.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.