ارزش رفتن به فضا و یا آباد کردن سیاره زمین

آیا باید پولمان را خرج فضا کنیم

ارزش رفتن به فضا و یا آباد کردن سیاره زمین

ارزش رفتن به فضا و یا آباد کردن سیاره زمین

شاید برای شما هم سوال شده باشید که چرا به جای اینکه تصمیم به آباد کردن سیاره زمین بگیریم با هزینه های گزاف سعی در جستجوی حیات در سایر سیارات هستیم؟ در این قسمت از مجله علمی آندرومدا مگ تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان ارزش رفتن به فضا و یا آباد کردن سیاره زمین را در اختیار شما علاقه مندان به موضوعات علمی نجومی قرار دهیم،پس تا انتهای مقاله ارزش رفتن به فضا با آندرومدا مگ همراه باشید.

آیا رفتن به فضا ارزشش را دارد که پول را صرف آن کنیم

در حالی که سفینه های آپولو 11 و 12 در جولای و نوامبر به سمت قرار ملاقات خود با ماه شتافتند جاه طلبانه ترین کارهای انسان در کانون بحث و جدل شدید و پر جنب و جوش قرار گرفت و درباره زمین و ارزش واقعی اکتشافات فضایی بحث هایی انجام شد

دوازده سال از آغاز اتحاد جماهیر شوروی با پرتاب  اسپوتنیک 1 به مدار زمین در 4 اکتبر 1957 گذشته بود. ایالات متحده حدود 44 هزار میلیون دلار صرف برنامه های فضایی ، 24  میلیون دلار فقط برای پروژه آپولو صرف کرده بود. صدها هزار نفر از دانشمندان و تکنسین های برتر در بزرگترین تیم متخصص که تاکنون در یک کار واحد بسیج شده  بوده اند در تلاش بودند.

با این وجود هنوز سوال اساسی مطرح می شد: “آیا این سفر به فضا واقعاً ضروری است؟”

آیا فرود آمدن ماه “شیرین کاری” بی فایده ای بود ، هرچند با زرنگی انجام شد ، یا نمایشی نفس گیر از توانایی های نامحدود انسان بود؟ آیا میلیاردها  دلا تخصیص یافته برای فضا بهتر می تواند صرف حل مشکلات فوری در زمین شود؟ به طور خلاصه، چه چیزی در همه اینها وجود دارد که در فضا می چرخد برای ما که انسانهای زمینی هستیم؟

آرنولد جی توینبی، مورخ بریتانیایی، نگرانی بسیاری از بدبینان در مورد فرود بر ماه  ابراز داشت.

توینبی اظهار داشت: “به یک معنا ، رفتن به ماه مانند ساختن اهرام یا کاخ لوئیس چهاردهم در ورسای است. انجام چنین کاری بسیار دشوار است ، و اینکه  وقتی انسانها در نیاز های ا قتصادی اشان مانده اند ما به فضا برویم، آیا ما در مدیریت نادرست در امور انسانی احساس حماقت نمی کنیم؟ ”

اما دیگران ادعا می کنند که پول کافی برای ماه و وظایف روی زمین نیز وجود دارد. و برخی بیشتر اشاره می کنند که فتح فضا از طریق توسعه ایده های جدید، نگرش های جدید ، تکنیک های جدید و ساختارهای جدید برای مدیریت شرکت های مقیاس بزرگ ، انسان را برای حملات بزرگتری  از جمله مشکلات اجتماعی در محل زندگی اش آماده می سازد.

سر برنارد لاول ، رئیس رصدخانه بانک جودرل انگلیس به ما یادآوری می کند: “اگر به هزاران سال تمدن نگاه کنید ، خواهید فهمید که فقط آن جوامعی که آماده اند برای مقابله با مشکلات تقریباً حل نشدنی مبارزه کنند در محدوده ظرفیت های فنی این تنها جوامع هستند، و تنها زمان هایی هستند که تمدن پیشرفت کرده است. امپراتوری روم وقتی متوقف شد که از این نظر پیشرفت نکرد و نمونه های دیگری نیز وجود دارد. تا حدی  ابتدای آن را در امروز پادشاهی انگلستان، اما خوشبختانه نه در ایالات متحده و نه قطعاً در اتحاد جماهیر شوروی می بنیمیم. ”

ملکه ایزابلا اسپانیا تقریباً پنج قرن پیش وقتی جواهرات خود را فروخت تا منابع لازم برای تأمین هزینه سفر به هندوستان کریستف کلمب و خدمه اش را جمع کند ، با همین سوال روبرو شد.

انگیزه های اصلی او شاید شکوه و ثروتی باشد که انتظار داشت به اسپانیا تعلق بگیرد. اما نتایج مهم این اقدام تاریخی نه ادویه و طلای وارد شده به خزانه های اسپانیا بود و نه خریدهای سرزمینی گسترده ای که به اسپانیا سلطه بر اولین امپراتوری جهانی در تاریخ بخشید.

از همه مهمتر اکتشافات کلمبیایی آغاز یک چرخه مهم جدید در توسعه جهان بود تسلط انسان بر دریاها را افزایش داد و در یک جامعه بزرگ  هرچند ناخوشایند کل نژاد بشر را گرد هم می آورد.

خیلی زیاد قابل تأمل نیست که وقتی اقدام به فعالیت  در فضای ناشناخته می کنیم ، ممکن است تجربه های مشابهی در انتظار ما باشد. این فقط به این دلیل نیست که فضای بیرونی بعد جدیدی برای منابع بالقوه جدید فراهم می کند و نه به این دلیل که امکان یافتن حیات در سیارات دیگر ناگهان بسیار واقعی تر شده است. انباشت گسترده فناوری جدید و تکنیک های جدید حاصل از دهه اول اکتشافات فضائی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

اگر تجربه سه یا چهار هزار سال گذشته ارزشی داشته باشد، به ما می گوید که انسان در حین رهایی از هزاره محدودیت جاذبه زمین و جو آن، انسان بعد جدید و گسترده ای به محیط و شخصیت خود اضافه کرده است. وی در گسترش افق دید خود، از نظر كیفیتی موجودیت خود را تغییر داده و كاملاً رابطه خود را با بقیه طبیعت تغییر داده است، و این به نوبه خود تغییرات گسترده در هر زمینه از فعالیت های انسانی را پیش بینی می كند.

گامهای عظیم در تمدن در گذشته هر پیشرفت عمده ای را در مشاهده انسان از آسمان ها دنبال کرده است. کشفیات نجومی، گاه به گاه، روند تاریخ را تحت تأثیر قرار داده و در برخی موارد تغییر جهت داده است.

اکنون ، تأثیر اکتشافات فضایی مهمترین و مهمترین ماجراهای بشری نویدبخش آغاز مرحله جدیدی از تمدن است که رئوس مطالب گسترده آن غیرقابل تعریف باقی می ماند ، اگر این دلیل دیگری غیر از این نیست که اکتشاف فقط آغاز شده است. پتانسیل جهان برای بشر امروز به همان اندازه کاملاً ناشناخته است که دنیای جدید پس از بازگشت کلمبوس به اسپانیا رقم زد.

سفر دوباره  به مریخ، که در ابتدا برای دهه 1970 برنامه ریزی شده بود، به احتمال زیاد برای ایالات متحده و یا اتحاد جماهیر شوروی بیش از حد گران تمام میشد. با ترکیب این پروژه و سایر پروژه ها در فتح فضا، می توان در جایی همکاری کرد که تعصبات و منافع متضاد حداقل درگیر باشد. در این عصر مشکلات جهانی ، ضرورت همکاری در فضا به عنوان  منابع انسانی با منافع عمدتاً مشترک نمی تواند بازخوردی در زمین نداشته باشد.  وقتی اکتشافات فضایی بیش از یک فعالیت حاشیه ای تبدیل شود، اولویت بالاتر آن محرک جدیدی برای سرمایه گذاری مشترک بین المللی در فضا  خواهد بود.

در حال حاضر یک کهکشان کامل از ماهواره های زمین در حال ارائه خدمات جهانی است که در حال حاضر پیشرفت های چشمگیری در ارتباطات ، پیش بینی هوا، زمین شناسی و دگیر زمینه ها ، ناوبری و اقیانوس شناسی داشته است. این ابزارها و سایر ابزارهای حیاتی برای تقویت كنترل انسان بر محیط خود نه تنها در اختیار كشورهای پیشرفته صنعتی است كه آنها را توسعه داده اند، بلكه فواید فوری برای كلیه كشورهای جهان داشته است و به كشورهای در حال توسعه توانایی های جدید فوق العاده ای برای توسعه افتصادی آنها  اضافه می نماید.

محصولات، مواد ، فرایندها، تکنیک های تولید، روش های عملیاتی و استانداردهای جدید ناشی از نیازهای فضایی با فناوری های جدید از برنامه اصلی فضایی خود به صنعت ، تجارت ، آموزش و بهداشت عمومی منتقل می شوند و محصولات یا روشهای فعلی مورد استفاده را جایگزین می کنند تا مواردی را ارائه دهند که طیف گسترده ای از نیازهای انسان را بهتر برطرف خواهد کرد. و انقلاب فضایی به رشد بشر در زمین نیز کمک خواهد نمود.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.