مقیاس زمانی زمین شناسی چیست؟

مولفه ای در زمین شناسی

مقیاس زمانی زمین شناسی چیست؟

مقیاس زمانی زمین شناسی چیست؟

مقیاس زمانی زمین شناسی، فاصله زمانی وسیعی که تاریخ زمین شناسی زمین را از آن خودش کرده است. زمان رسمی زمین شناسی از آغاز دوران آرکئن (4.0 میلیارد تا 2.5 میلیارد سال پیش) شروع می شود و تا امروز نیز ادامه دارد.برای مطالعه کامل مقاله با مجله علمی آندرومدامگ همراه باشید.

مقیاس‌های زمانی مدرن زمین‌شناسی به‌علاوه اغلب شامل دوره هادئن می باشد، که یک بازه غیررسمی است که از حدود 4.6 میلیارد سال پیش (مرتبط با شکل‌گیری اولیه زمین) تا 4.0 میلیارد سال پیش است. زمان زمین‌شناسی، در واقع، آن بخش از تاریخ زمین است که توسط لایه‌های سنگی سیاره نشان داده شده و در آن بخش ها ثبت میگردد

مقیاس زمانی زمین‌شناسی «تقویم» رویدادهای تاریخی زمین است. همه زمانها را به واحدهای نامگذاری شده زمان انتزاعی که به ترتیب دارای چندین بخش مثل بخش نزولی  اعصار، دوره ها، و  دیگراعصار تقسیم می شود طبقه بندی می کنند. شمارش آن واحدهای زمانی زمین شناسی بر اساس چینه شناسی است که همبستگی و طبقه بندی طبقات سنگی را نشان میدهد. با این حال، اشکال فسیلی که در سنگ‌ها ایجاد می شوند، ابزار اصلی ایجاد یک مقیاس زمانی زمین‌شناسی را فراهم می‌کنند، با زمان‌بندی ظهور و ناپدید شدن گونه‌های گسترده از آثار فسیلی که برای ترسیم آغاز و پایان اعصار، استفاده می‌شود می توان بر این امر تسلط یافت. دوره ها و فواصل دیگر یکی از پرکاربردترین نمودارهای استاندارد که روابط بین فواصل مختلف زمان زمین شناسی را نشان می دهد، نمودار بین المللی کرونواستراتیوگرافی است که توسط کمیسیون بین المللی چینه شناسی (ICS) نگهداری می شود.

موجودات زنده نقش مهمی در توسعه مقیاس های زمانی زمین شناسی ایفا می کنند، زیرا آنها در طول زمان زمین شناسی دستخوش تغییرات تکاملی شده اند. علاوه بر این، انواع خاصی از موجودات از ویژگی های بخش های خاصی از رکورد زمین شناسی را از آن خود کرده اند. با همبستگی لایه‌هایی که انواع خاصی از فسیل‌ها در آنها یافت می‌شوند، می‌توان تاریخ زمین‌شناسی مناطق مختلف و زمین را به‌عنوان یک بخش کلی بازسازی کرد. مقیاس های  زمانی نسبی زمین‌شناسی توسعه‌یافته از سوابق فسیلی با استفاده از تاریخ‌های مطلق به‌دست‌آمده با روش‌های تاریخ‌سنجی رادیومتری به صورت عددی تعیین شده است.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.