طوفان شن چگونه بوجود می آید؟

موضوعی جالب

طوفان شن چگونه بوجود می آید؟

طوفان شن چگونه بوجود می آید؟

آیا تا به حال در مورد اینکه بازدید از برخی از دورافتاده ترین مکان های روی زمین چگونه خواهد بود، خیال پردازی کرده اید؟ برای مثال، سفر با کشتی به قطب جنوب و صرف زمان نشستن روی برف و یخ چگونه خواهد بود؟ برای مطالعه کامل مقاله با مجله علمی آندرومدامگ همراه باشید.

شاید شما ترجیح می دهید به سمت افراط دیگر بروید و سوار بر شتر از صحرای خشک شده صحرا بگذرید. همانطور که سعی می کنید اشعه های تاولناک خورشید را تحمل کنید، ممکن است در آرزوی نسیم خنکی باشید. با این حال مراقب باشید چه آرزویی دارید.

 

در حالی که یک نسیم خفیف در یک روز گرم در صحرای صحرا ممکن است احساس طراوت داشته باشد، سختی آن نسیم به بادی تبدیل می‌شود که دانه‌های سست شن را جمع می‌کند و آن‌ها را در برابر هر چیزی که در چشم است پرتاب می‌کند. اگر این اتفاق بیفتد، شما خود را در میان طوفان شن یافته اید!

 

طوفان‌های شن زمانی اتفاق می‌افتند که بادها به حدی قوی می‌شوند که بتوانند دانه‌های شن را از روی زمین بلند کرده و در هوا ببرد. آنها اغلب در مناطق شنی مانند بیابان ها رخ می دهند. به عنوان مثال، طوفان های شن در صحرای صحرا بسیار رایج است.

 

طوفان های مشابهی می توانند در بسیاری از مناطق در سراسر جهان به وجود بیایند. زمانی که لایه بالایی خاک عمدتاً از خاک و سنگ تشکیل شده باشد تا شن، این طوفان ها معمولاً طوفان های گرد و غبار نامیده می شوند. برخی از افراد از این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده می کنند، اگرچه این یا آن عبارت معمولاً بسته به نوع ذره ای که توسط باد به اطراف دمیده می شود صحیح تر است.

 

به عنوان مثال، بسیاری از مناطق خشک و مسطح ایالات متحده، مانند کانزاس، اوکلاهما، تگزاس، نیومکزیکو، و آریزونا، به طور مکرر طوفان های گرد و غبار و طوفان های شن را تجربه می کنند، به ویژه در دوره های خشکسالی. رطوبت تمایل دارد ذرات را روی زمین نگه دارد، بنابراین شرایط خشک اغلب منجر به جذب آسان ذرات توسط باد می شود.

 

مناطقی از چین، مغولستان، آفریقا و خاورمیانه نیز اغلب شاهد این نوع طوفان ها هستند. طوفان های شن و گرد و غبار ناشی از انفجارهای کوچک یا فوران های بارانی از سلول های رعد و برق اغلب با نام خاصی شناخته می شوند: haboob. این نام از کلمه عربی حب به معنای “باد” گرفته شده است.

 

طوفان های شن می توانند به سرعت و بدون هشدار زیاد ایجاد شوند. سرعت باد کمتر از 25 مایل در ساعت می تواند باعث طوفان شن شود، بنابراین برای حرکت دادن ذرات شن در هوا نیازی به بادهای طوفانی نیست. هر چه باد سریعتر می وزد، می توان ذرات را بلندتر و دورتر وزید.

 

طوفان شن می تواند بسیار خطرناک باشد. از آنجایی که طوفان های شن می توانند دید را نزدیک به صفر کاهش دهند، سفر را دشوار می کند. دمیدن ذرات شن و غبار همچنین می تواند به کوچکترین شکاف ها و شکاف های ماشین آلات راه پیدا کند و باعث خرابی های مکانیکی مکرر شود.

 

طوفان شن همچنین می تواند مشکلات سلامتی مختلفی ایجاد کند، زیرا شن و غباری که در هوا پرواز می کند می تواند راه خود را به چشم، بینی، دهان و ریه های شما پیدا کند. در طول طوفان شن، افراد باید نوعی ماسک بپوشند که این ذرات را فیلتر کند.

 

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.