ستاره ای به نام ابط الجوزا

ستاره ای زیبا بر فراز آسمان

ستاره ای به نام ابط الجوزا

ستاره ای به نام ابط الجوزا

ابط الجوزا، همچنین  الفای شکارچی  نامیده می شود، دومین ستاره درخشان در صورت فلکی شکارچی، که شانه شرقی شکارچی را نشان می دهد.برای مطالعه کامل مقاله با مجله علمی آندرومدامگ همراه باشید.

نام آن از کلمه عربی ابط الجوزا گرفته شده است که به معنای “شانه غول” است.  ابط الجوزا  یکی از درخشان ترین ستاره های آسمان شب است. این یک ستاره متغیر است و معمولاً قدر ظاهری آن حدود 0.6 است. با این حال، در اواخر سال 2019 تا اوایل سال 2020 شروع به کاهش به قدر ظاهری 1.6 کرد. در اواخر همان سال به روشنایی اولیه خود بازگشت. این “تاریکی بزرگ” ناشی از پرتاب غول پیکر گاز است که هنگام سرد شدن به غبار متراکم می شود. ابط الجوزا  حتی برای یک ناظر معمولی به راحتی قابل تشخیص است، نه تنها به دلیل روشنایی و موقعیت آن در شکارچی درخشان، بلکه به دلیل رنگ مایل به قرمز عمیق آن. این ستاره تقریباً 724 سال نوری از زمین فاصله دارد.

ابط الجوزا ، یک ستاره ابرغول قرمز تقریباً 950 برابر خورشید، یکی از بزرگترین ستاره های شناخته شده است. برای مقایسه، قطر مدار مریخ به دور خورشید 328 برابر قطر خورشید است. مطالعات مادون قرمز از فضاپیماها نشان داده است که ابط الجوزا توسط پوسته های عظیمی از مواد احاطه شده است که به وضوح توسط ستاره در طول دوره های کاهش جرم در 100000 سال گذشته را شامل می شده است. بزرگترین این پوسته ها شعاع نزدیک به 7.5 سال نوری دارد.

 

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.