سال نوری چیست و چگونه محاسبه می شود؟

سرعت حرکت نور

سال نوری چیست و چگونه محاسبه می شود؟

سال نوری چیست و چگونه محاسبه می شود؟

سال نوری مسافتی است که پرتوی نور در یک سال زمینی طی می کند و به دلیل مسافت زیاد در نجوم برای اندازه گیری از این واحد استفاه می شود. برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

سال نوری اندازه گیری فاصله است و نه زمان (همانطور که از نامش پیداست). سال نوری مسافتی است که پرتوی نور در یک سال زمینی یا 6 تریلیون مایل (7/9 تریلیون کیلومتر) طی می کند.

در مقیاس جهان، اندازه گیری فاصله ها بر اساس مایل یا کیلومتر ، آن را قطع نمی کند. به همان روشی که ممکن است فاصله تا فروشگاه مواد غذایی را در مدت زمان رانندگی در آنجا اندازه بگیرید (“فروشگاه مواد غذایی 15 دقیقه با ماشین فاصله دارد”) ، ستاره شناسان فاصله ستاره ها را در مدت زمان لازم برای نور اندازه می گیرند به عنوان مثال ، نزدیکترین ستاره به خورشید ما ، پروکسیما قنطورس ، 4.2 سال نوری با ما فاصله دارد.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش فیزیک کوانتوم و بررسی رازهای آن به صورت کامل


فاصله یک سال نوری چقدر است؟

برخلاف سرعت اتومبیل شما در هنگام انجام  کار ، سرعت نور در سراسر جهان ثابت است و با دقت بالا شناخته می شود. در خلا ، نور با سرعت 670،616،629 مایل در ساعت (1،079،252،849 کیلومتر در ساعت) حرکت می کند. برای یافتن فاصله یک سال نوری ، این سرعت را در تعداد ساعتهای سال (8766) ضرب می کنید. نتیجه: یک سال نوری برابر با 5،878،625،370،000 مایل (9.5 تریلیون کیلومتر) است. در نگاه اول ، این ممکن است یک فاصله زیاد به نظر برسد ، اما مقیاس عظیم جهان این طول را کوتاه می کند.

چرا از سالهای نوری استفاده کنیم؟

اندازه گیری در مایل یا کیلومتر در مقیاس نجومی بسیار دست و پا گیر و غیر عملی خواهد بود. با شروع در محله کیهانی ما ، نزدیکترین منطقه ستاره ساز به ما ، سحابی جبار ، در فاصله 7،861،000،000،000،000،000 مایل ، یا به عبارت ساده تر ، 1300 سال نوری با ما فاصله دارد. مرکز کهکشان ما حدود 27000 سال نوری از ما فاصله دارد. نزدیکترین کهکشان مارپیچی به ما ، کهکشان آندرومدا ، 2.5 میلیون سال نوری با ما فاصله دارد. برخی از دورترین کهکشان هایی که می توانیم مشاهده کنیم میلیاردها سال نوری از ما فاصله دارند.

اندازه گیری در سالهای نوری به ستاره شناسان این امکان را می دهد تا تعیین کنند که چه مدت به گذشته باز می شوند. از آنجا که نور برای رسیدن به چشم ما زمان می برد ، بنابراین همه آنچه در آسمان شب مشاهده می کنیم اتفاق افتاده است. به عبارت دیگر ، وقتی چیزی را در فاصله  سال نوری مشاهده می کنید ، می بینید که دقیقاً یک سال پیش ظاهر شده است. ما کهکشان آندرومدا را همانطور که 2.5 میلیون سال پیش پدیدار شده مشاهده می کنیم. دورترین شیئی که می توانیم مشاهده کنیم ، تابش زمینه کیهانی، همچنین قدیمی ترین منظره ما نسبت به جهان است که درست پس از انفجار بزرگ در حدود 13.8 میلیارد سال پیش رخ داده است.

گزینه های جایگزین برای سالهای نوری

ستاره شناسان از پارسك ها به عنوان جایگزینی برای سال نوری استفاده می كنند. مدت کوتاه  اختلاف منظر در ثانیه ، پارسک ناشی از استفاده از مثلث برای تعیین فاصله ستارگان است. به طور دقیق تر، فاصله تا ستاره ای است که موقعیت آشکار آن پس از چرخش زمین در نیمه راه خورشید ، در یک ثانیه قوس (1/600 درجه) در آسمان تغییر مکان می دهد. یک ثانیه قوس برابر با 3.26 سال نوری است.

مانند درجه ، سال نوری نیز می تواند به واحدهای کوچکتر از ساعت نوری ، دقیقه نوری یا ثانیه نوری تقسیم شود. به عنوان مثال ، خورشید در طول 8 دقیقه نورش به ما می رسد، در حالی که ماه با فاصله کمی از یک ثانیه نوری فاصله دارد. دانشمندان هنگام صحبت در مورد ارتباط با ماهواره های فضای عمیق یا مریخ نوردان از این اصطلاحات استفاده می کنند. به دلیل سرعت محدود نور، ارسال سیگنال به مریخ نورد کنجکاوی مریخ ممکن است بیش از 20 دقیقه طول بکشد.

این سالهای نوری باشد یا پارسک ، منجمان به استفاده از هر دو برای اندازه گیری مسافت در جهانی به عظمت استفاده خواهند کرد.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.