خون چیست و چه کاربردی در بدن انسان دارد؟

زیست شناسی

خون چیست و چه کاربردی در بدن انسان دارد؟

خون چیست و چه کاربردی در بدن انسان دارد؟

خون برای زندگی ضروری است. خون در بدن ما گردش می کند و مواد ضروری مانند اکسیژن و مواد مغذی را به سلول های بدن می رساند.برای مطالعه کامل مقاله با مجله علمی آندرومدامگ همراه باشید.

همچنین مواد زائد متابولیک را از همان سلول ها دور می کند. هیچ جایگزینی برای خون وجود ندارد. نمی توان آن را ساخت .

خون چیست و اجزای آن چه می باشد

اجزای خون

چهار جزء اساسی وجود دارد که شامل خون انسان می شود: پلاسما، گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها را شامل می شود.

سلول های قرمز خون

 

گلبول های قرمز 40 تا 45 درصد حجم خون شما را تشکیل می دهند. آنها با سرعت چهار تا پنج میلیارد در ساعت از مغز استخوان شما تولید می شوند. چرخه زندگی آنها در بدن حدود 120 روز است.

پلاکت ها

پلاکت ها بخش شگفت انگیزی از خون شما هستند. پلاکت ها کوچکترین سلول های خونی ما هستند و به معنای واقعی کلمه در شکل غیر فعال خود مانند صفحات کوچک به نظر می رسند. پلاکت ها خونریزی را کنترل می کنند. هر جا زخمی رخ دهد، رگ خونی سیگنالی را ارسال می کند. پلاکت‌ها آن سیگنال را دریافت می‌کنند و به آن ناحیه می‌روند و به شکل “فعال” خود تبدیل می‌شوند و شاخک‌های بلندی را رشد می‌دهند تا با رگ تماس پیدا کنند و خوشه‌هایی را تشکیل می‌دهند تا زخم را تا زمان بهبودی ببندند.

پلاسما

پلاسما قسمت مایع خون شماست. پلاسما به رنگ زرد است و بیشتر از آب تشکیل شده است، اما حاوی پروتئین، قند، هورمون و نمک نیز می باشد. آب و مواد مغذی را به بافت های بدن شما منتقل می کند.

گلبول های سفید خون

اگرچه گلبول های سفید (لکوسیت ها) تنها حدود 1 درصد از خون شما را تشکیل می دهند، اما بسیار مهم هستند. گلبول های سفید برای سلامتی و محافظت در برابر بیماری ها و بیماری ها ضروری هستند. مانند گلبول های قرمز خون، آنها به طور مداوم از مغز استخوان شما تولید می شوند. آنها از طریق جریان خون جریان می یابند و به اجسام خارجی مانند ویروس ها و باکتری ها حمله می کنند. آنها حتی می توانند جریان خون را ترک کنند تا مبارزه را در بافت گسترش دهند.

حال در زمین بر طبق شکلی که دارد خون در هر جایی از آن در بدن انسان در گردش است.

 

 

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.