اثر گلخانه ای چیست؟

گرما در زمین

اثر گلخانه ای چیست؟

اثر گلخانه ای چیست؟

اثر گلخانه ای فرایندی است که زمانی اتفاق می افتد که گازهای جو زمین، گرمای خورشید را به دام می اندازند. این فرایند باعث می شود زمین بسیار گرمتر از آنچه بدون اتمسفر باشد به نظر برسد. اثر گلخانه ای یکی از مواردی است که زمین را به مکانی راحت برای زندگی تبدیل می کند.برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

همان طور که از اسمش پیداست اثر گلخانه ای کارایی خاصی دارد مانند گلخانه هایی که از آنها برای پرورش گوجه و گلهای گرمسیری استفاده میکنند. داخل یک گلخانه در طول فصل زمستان گرم است و در طول روز نور خورشید به داخل گلخانه می تابد و گیاهان داخل گلخانه و هوای داخلش را گرم میکند در شب بیرون گلخانه هوا سردتر است اما داخل گلخانه گرم می باشد این مورد به این دلیل است که دیوارهای شیشه ای گلخانه گرمای خورشید را به دام می اندازند.

اثر گلخانه ای روی زمین تقریباً به همین شکل عمل می کند. گازهای موجود در جو، مانند دی اکسید کربن ، گرمای مشابه سقف شیشه ای گلخانه را به دام می اندازند. این گازهای به دام انداز گرما را گازهای گلخانه ای می نامند.

در طول روز، خورشید در جو می درخشد. سطح زمین در زیر نور خورشید گرم می شود. در شب ، سطح زمین سرد می شود و گرما را به هوا باز می گرداند. اما بخشی از گرما توسط گازهای گلخانه ای در جو به دام می افتد. این چیزی است که زمین ما را به طور متوسط 58 درجه فارنهایت (14 درجه سانتیگراد) گرم و دنج نگه می دارد.

انجام برخی از فعالیت های انسانی باعث تغییر در اثرات گلخانه ای طبیعت زمین می شود سوزاندن سوخت های فسیلی مانند زغال سنگ و نفت، دی اکسید کربن بیشتری را وارد جو میکند.

ناسا نیز شاهد افزایش دی اکسید کربن و برخی دیگر از گازهای گلخانه ای در جو شده است مقدار زیادی از این گازهای گلخانه ای میتواند باعث شود تا جو زمین گرمای بیشتری را درداخل خودش به دام بیندازد و این مورد باعث گرم نگه داشته شدن زمین می شود.

مثل گلخانه های شیشه ای گلخانه زمین نیز پر از گیاه می باشد گیاهان میتوانند به تعادل اثر گلخانه ای بر روی زمین کمک کنند همه گیاهان از در ختان غول پیکر تا فیتوپلانکتون های موجود در اقیانوس دی اکلسید کربن را جذب میکنند و اکسیژن تولید میکنند.

اقیانوس همچنین مقدار زیادی دی اکسید کربن اضافی را در هوا  جذب میکند البته افزایش دی اکسید کربن باعث تغییر در آب اقیانوس های شده و حالتشان را اسیدی تر نموده است.

آب های اسیدی میتوانند برای بسیاری از موجودات داخل اقیانوس مانند برخی از صدف ها و مرجان ها مضر باشند گرم شدن اقیانوس ها که ناشی از گازهای گلخانه ای موجود در جو است نیز می تواند برای این موجودات مضر باشد و وجود آب های گرمتر عامل اصلی سفید شدن مرجان ها است.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.