ابر ماژلانی چیست و در کجا قرار دارد؟

کهکشان ماهواره ای

ابر ماژلانی چیست و در کجا قرار دارد؟

ابر ماژلانی چیست و در کجا قرار دارد؟

ابر ماژلانی جز یکی از دو کهکشان ماهواره ای کهکشان راه شیری می باشد که دارای منظومه ستارگان وسیعی نیز می باشد که زمین نیز جزیی از آن می باشد.برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

ماژلان از نام دریانورد پرتغالی به نام فردیناند ماژلان گرفته شده است که ابرهای ماژلانی را در اولین سفرشان در جهان کشف نمودند. ابرهای ماژلانی در اوایل قرن بیستم به عنوان بخش های از کهکشان راه شیری شناخته شده اند و وقتی که ادوین هابل ستاره شناس آمریکایی ماهیت فرا کهکشانی کهکشان ها را تعیین نمود مشخص شد که ابرهای ماژلانی با ید دارای سیستم های جداگانه ای نیز باشند.

ابرهای ماژلانی کهکشان های نامنظمی هستند که دارای یک پوشش گازی می باشد و در فاصله 22 درجه ای از یکدیگر در نیم کره جنوبی آسمانی قرار دارند یکی از آنها ابر ماژلانی بزرگ با قطر 5 درجه است و دیگری ابر ماژلانی کوچک  که عرضش کمتر از 2 درجه می باشد. ابرهای ماژلانی در نیمکره جنوبی با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده هستند  ولی در اکثر عرض های جغرافیایی قابل مشاهده نمی باشند.

ابرهای ماژلانی تقریبا همزمان با کهکشان راه شیری در حدود 13 میلیارد سال پیش شکل گرفته اند و شامل تعداد زیادی ستاره جوان و خوشه های ستاره ای و همچنین برخی از ستارگان بسیار قدیمی نیز می باشد یکی از این خوشه های  ستاره ای دارای بزرگترین ستاره شناخته شده به نام R136a1 می باشد که دارای جرم 265برابر بزرگتراز خورشید می باشد.

ابرهای ماژلانی به عنوان یک منبع آزمایشگاهی جهت مطالعه و شکل گیری و تکامل ستاره ای به صورت فعال عمل می نمایند مثلا سحابی رتیل دارای یک بخش هیدروژنی عظیم یونیزه شده می باشد و دارای بسیاری از ستارگان جوان و بسیار داغ است و جرمش یک میلیون برابر جرم خورشید است و دارای قطر 550 سال نوری می باشد که آن را به بزرگترین منطقه گازی یونیزه شده در کل بخش های کهکشانی محلی تبدیل می نماید و با استفاده از تلسکوپ هایل بسیاری از اخترشناسان می توانند انواع ستارگان و خوشه های ستاره ای و سحابی هایی را که قبلا با جزییات زیاد در کهکشان راه شیری مشاهده می شد را مطالعه نمایند.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.